Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 30 november 2021

Tappa inte nyckeln i djup snö...

... den försvinner rätt fort, och kan vara svår att få tag på om det finns många djupa spår i mjuk snö.
Det har väl hänt sig att man tappat nycklar. Eller glömt att man lagt dem i förvar på bra ställe :).

En gång hade jag just bildens nyckel i handen, och skulle bara... sen så skulle jag gå in och hänga den där den ska vara... men så...
Det är nyckeln till en liten verkstadsbyggnad. Jag skulle kolla temperaturen där inne, om det var dags att flytta bort målburkarna som stått där, men som nu riskerade att frysa om jag inte gjorde nåt. Sagt och gjort, jag kollade temperaturen, allt ok, låste dörren, och eftersom jag på väg in gick förbi vedlidret så skulle jag bara plocka med mig några vedklabbar på samma resa. Så jag gick in i vedlidret, upp på vedhopen, plockade och sökte just den sorts ved jag ville ha, och när jag plockat famnen full, märkte jag att den nyckel jag hållit i handen inte längre fanns där. Ojdå.

Jag hann få skrämselhicka. Famnen full av ved, och i handen ett par handskar, och däri skulle nyckeln ha varit. Vart kunde den ha hamnat? Visste jag när jag senast haft den i handen? Fanns den i snödrivan på vägen mellan verkstaden och vedlidret? Vad hade jag gjort under promenaden? Hade jag ens låst dörren?

Och så medan jag står där och blir svettig, råkar jag se ner precis där jag står på vedhopen, och där mellan ett par vedklabbar ser jag nåt som glittrar till av kopparfärg. Nyckeln. Fem före att slinka ner bakom och under vedlidergolvet...

Ibland har man tur. Eller vad man kallar det. Jag vet nog vem jag tackade den gången. 

Husnyckeln som är i daglig användning har jag märkt ut med flätad elsladd. Men eftersom det just då när jag flätade sladden, var höstmörkt ute, så kom jag på att knyta fast lite reflexgarn på ändan Så om man tappar den nyckeln i mörkret så är det att lysa med ficklampa så lär man nog hitta den.

Man får försöka hitta på sätt att undvika misstag, som ju ändå sker, och som är så tråkiga, men som man ju nog också lär sig något av. Som att inte vara frånvarande när man åker hemifrån och tänka på vad man ska handla för mat, eller vad man ska göra på jobbet, utan tänka efter vad man lämnar efter sig, nu har jag kollat att elsladdar är urdragna, spisen är släckt, katterna har fått mat (alternativt lyfts ut på gården så de inte härjar inomhus), och tvättmaskinen inte surrar mera... osv osv...Så man inte sen när man kört 25 km börjar fundera, hur var det nu igen med kaffebryggaren, eller spisen?

Med åldern lär det bli mer att fundera på :).

Hoppas ni kommer ihåg nyckeln, minns släcka ljuset och inte glömmer nåt annat viktigt heller.
Ha det gott i vinterkylan!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar