Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 21 november 2021

DIY - kattmatta

Blåvitt så här inför självständighetshelgen. Men det är inte direkt festligt. Har man tur är det praktiskt.
Man är ju nog lättpåverkad av all reklam som sköljs över en på sociala media. 
Det hände sig häromdagen att jag en sen kväll, alltför sent (borde ha gått och sova för ca tre timmar sen) satt och scrollade på instagram och kollade några roliga kattreels och annat. 

Det ploppar ju opp reklamer och puffar alltemellan och de mesta får ju gå en obemärkt förbi. Men just den kvällen hade jag varit extra irriterad på all kattsand som flöt ut över golvet tjugo gånger om dagen bara för att en av katterna inte mådde riktigt bra, hade problem med magen, och gick ofta, ofta på lådan. Så när det för sjunde gången samma dag kom opp reklamen för den praktiska mattan att ha under kattsandlådan så klickade jag vidare till försäljaren och var fem före färdig att klicka hem en matta. Jag kollade vilken storlek som skulle vara mest lämpad och kom fram till att det ju ändå blev att kosta ca 70 euro + frakt... Hmmm... ska jag fundera en gång till? Nä, jag slår till. Men nej, tänk om...

Och så var det "ruppuräätäli" (knepåknåparen? hittar ingen bra översättning) i mig som började fantisera, den sena kvällen hjälpte säkert till att mana fram den ena tokiga idén efter den andra. 

Mattan var ju genialisk. Dubbel med hålmatta överst som släppte igenom kattsanden som lossnade från tassarna eller som sprätte över lådkanten, och underst en tät matta som man sen kunde tömma tillbaks i sandlådan. Helt toppen.

Men hur skulle jag göra den? Första tanken var virka ett nät av nåt sorts plastigt garn och bara en enkel bit av tjockplast under. Men jag visste inte vad som skulle vara effektivt, kassettband (hoh hoh vad man fantiserar) plastmatteväft eller vad? Men sen kom jag på att jag sett ute i ett av uthusen en tunn gummimatta som hade just lämpligt stora hål. Tänk om man kunde...

Så jag hittade den mattan, måste tvätta av den, vet inte om den använts under nåt skruvarjobb eller, och så klippte jag en bit av den jättestora plastrullen med plast för växthus (som funnits här sen mer än tretti år tillbaka när nån annan än jag satte opp växthus varje vår, och fixade med plastväggar och tak efter egen växthusdesign). 

Så på bilden syns en liten bit av mattan. Jag "sydde" ihop den på tre sidor med vanligt paketband bara så det skulle hålla ihop. Det som inte är 100% bra med den blåa mattan är att den är lite för mjuk, så den tenderar fastna i plasten, men eftersom det ändå finns rum i hålen för kattsandsresterna så fungerar den.
Jag var rädd att den skulle lukta nåt konstigt (verktyg, olja, vaselin) så katten inte skulle godkänna den, men katten tänkte väl att nöden inte har nån lag och så tog hon den i bruk. Och det är betydligt mindre mängd kattsand ute på golvet runtom nu. Funkar alltså helt ok. Och kostnaden var avsevärt mindre än 70 euro. Tur att jag inte klickade hem den i nattmössan.

Däremot har jag klickat hem nåt annat, i samma prisklass, men det paketet har jag inte fått än. Kanske jag berättar sen. Nåt ska man ju göra med födelsedagspengar så inte allt går till mjölk, bröd och pålägg.

Hoppas ni hunnit njuta av sol de senaste dagarna. Det gäller att vara snabb att gå ut när man ser de första solglimtarna för man hinner knappt ta på sig varma kläder förrän solen går ner igen. Men det blir snart ljusare tider. Och idag kom det lite snö också så det är inte helt kolsvart där ute.

Ha det gott! :)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar