Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 23 april 2021

Cikorian har jag nog tappat bort...

 ... och det beror inte på den myckna snön som kom i natt och som ännu utlovas i helgen. Det var ju ett par år sen...

... som jag hittade den ljusblåa skönheten under fågelbordet. Då försökte jag flytta hela plantan till ett mera skyddat ställe där inte gräsklipparen kör. Men jag har inte sett att den skulle ha kommit upp på det nya stället. Däremot så blev det antagligen kvar en bit av roten på det gamla stället, så nästa år dök den upp där igen...

Knepigt det där med att flytta växter och få dem att överleva på nytt ställe. Men det går ju inte alltid att bara låta dem växa där de råkar slå rot, om de är mitt i en grusgång, eller på en vägkant som slås eller mitt på gräsmattan. 

Jag vet ju att, om jag skulle rädda alla plantor jag hittar här och där, och låta dem växa kvar där de börjat för säkerhets skull, så skulle hela gräsmattan vara full av pyttesmå blombänkar och det skulle vara stört omöjligt att klippa gräset...

Men jo, det kom snö, och kommer snö än idag, så ett par dagar får jag vänta nu innan jag kollar vad som kommer upp var.

Tur att jag köpte en stor påse (8 kg) fågelfrö igår. Fast jag kände mig lite konstig när det till och med fanns såna som gick med chinos i butiken, och jag skaffar vintermat åt fåglarna :). Men det var rätt tajming. Dessutom så hade de äntligen fått in de där större papperssäckarna med fågelfrö som jag så gärna köper. Dels är det papper så det är bara att elda upp i pannan när fågelfröna är slut, och dels är de där halvstora papperspåsarna alldeles perfekt storlek att bära in ved i. En påse ved under var arm är precis lagom. Och de gamla vedbärarpåsarna börjar bli lite söndriga så jag behöver nya.

Hur som helst, en slaskhelg blir det alltså vad gäller vädret. Fåse om jag lyckas få ner några frön i nån liten burk, och fixa vårkänsla på det sättet...

Ha det gott, det är snart 1 maj! :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar