Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 16 februari 2015

Päls skrev jag om senast. Här är bild på den sötaste delen av lillkissen eller storfrassen. Han är så gosig och mysig så! Vill helst ha huvudet på ens hand eller tassarna på armen. Så att ha honom i famnen medan man skriver på datorn är aningen svårt, antingen får man låta bli att skriva med den arm där han ligger eller så får han godkänna att det är väldigt hoppigt underlag för huvudet :).

På tal om ost. :)! Jag testade hemmagjord ost häromdan. Enligt ett recept som familjens yngsta testat i skolan. Vanlig mjölk, lite surmjölk, koka tills det blir grynigt, fånga upp/sila fram grynen, smaksätt med lite salt och lite gräslök. Funkade faktiskt riktigt bra! Lite svårt att få den lämpliga dosen salt, men hellre för lite än för mycket. Grynosten var riktigt lämplig konsistens att sätta på bröd t.ex. lite bredbar alltså.

Sen skulle jag ju gärna kunna göra bondost också, och hörde av en väninna att det bara är att sätta ostmassan man fått i en ugnsform och grädda på 200 grader tills osten fått färg. Det testade jag andra gången jag kokade ostmassan (korrigering: första gången var det dottern som kokade och smaksatte! andra gången skulle jag själv, det blev lite annorlunda men jag godkände det...), bara en liten mängd men lämplig för en liten ugnsform. Men även om det var fullt ätbar ost så är jag inte alls nöjd, jag saknade den där för bondost så typiska knarriga konsistensen. Min ost blev alldeles för torr, på nåt sätt. Undrar vad jag gjorde för fel? Återstår väl att prova fler gånger...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar