Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 11 februari 2015

 
Orkidéerna har blommat klart för denna gång. Vackra var de båda två, den gula och den vitrosa, så bra att de blommar länge så den andra hinner ifatt den ena, när de alltid har några veckor emellan knopputslagningarna.
 
Återstår att vattna precis lagom och göda riktigt minimalt, eller precis lagom. Spännande att vänta på nästa blomning.
 
Angående krukväxter tänkte jag att man nog kunde skaffa några "rumsrenande" växter. Har ju haft en hel del blommor då för ca tio år sen, och kanske inomhusluften skulle vara bättre med några fler nu också.
 
Frågan är bara den om katterna är så pass förståndiga nuförtiden att de låter blommorna vara. Det är ju värst när man har kattungar, men även lite äldre kan vara busiga... Åtminstone mina penningträd på ett bord vid fönstret brukar få tuggmärken och den yngsta katten har en tendens att tugga yuccapalmens blad hur mycket som helst. Förstår inte riktigt det där eftersom yuccan ju är giftig...
 
Men kanske jag får skaffat någon ny krukväxt i vår?
Kanske jag ändå inte gör som jag gjorde förr: Jag kunde ta skott av blommor på allmänna platser, t.ex. en skolmatsal under julfesten :) eller på en högskola en kvällsstund då jag trodde jag var sgs ensam i aulan: jag synade växten noga, tog två finfina skott av blomman, stegade glad och nöjd mot ytterdörren förbi en glasbur där vaktmästaren brukar sitta, och konstaterar att han tydligen jobbade över den kvällen. Han satt och såg på mig med ett stort flin i ansiktet. Jag smailade upp mig snabbt och glatt och halvsprang ut med bultande hjärta :)!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar