Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 3 november 2013

Liten näva, hög som en tändsticksask ungefär...
Stor näva...
Men det är samma planta, bara ett års mellanrum...
Eller kanske den har fröat av sig så rejält, det där vet jag inte.
Men nävor-in-my-life -bänken lär nog grönska nästa år också :).
Där finns ju också en blodnäva som gör sitt bästa att breda ut sig, samt en näva av okänd sort som jag ännu inte sett blomma, av någon anledning...

Var till skogen idag och plockade lite granris. Av de där halvdåliga kvistarna längst ner, som är torra närmast stammen men som kan ha fina gröna toppskott i alla fall. Av dem fick jag lite frostskydd till stenpartiet, minirosorna och en lilja som egentligen inte övervintrar ute på dessa breddgrader...

Skogsturen var trevlig i all sin enkelhet, och också det där att "ta farväl av trädgården", dvs bryta ner en del risigt och stökigt och förbereda huvudet för det som kan tänkas behöva åtgärdas till våren. Hejdå, tack för i sommar, sov sött så ses vi när solen börjar värma!

4 kommentarer:

  1. ojj, vad fin näva!! Den borde vi ha :)

    Lotten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, på sätt och vis skulle den förtjäna en egen plats med några stenar runtom att täcka in när den breder ut sig. Har jag tänkt, men har inte blivit av - än :) Bladverket är enastoende. Blommorna är bara så små, så små, dryga halva centimetern. Jag undrar vad den kan heta...

      Radera
  2. Okej - det är så man ska göra. Funderade i helgen då jag förde granris till gravgården, men aldrig att jag skulle lägga granris på egna blomland. Fast i de stora krukorna plockar jag nog några vackra kvistar så de inte ser så tomma ut. Det blev lite granris, enris, näver och någon mossig kvist. Bara ögonfröjd - åtminstone för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet ju inte hur mycket nytta riset gör. Tror jag borde plocka dit lite mer för att det ska vara nån vits. För mig blir det ju ris bara här hemma, om det blir alls. Kommer mig inte iväg nån annanstans. Och det där med ögonfröjd är bra - för själen åtminstone! Jag har dock satsat på att få in krukorna i höst så de inte lämnar därute nånstans. Och då behöver de ju inte fyllas heller med nåt... förrän till våren. Man kan göra på många sätt :).

      Radera