Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 9 april 2018

Maten är serverad! ...

... eller det är den inte nu, men på julafton var det lutfisk och gröt, och skinkan var femföreklar i ugnen.

... sen är det familjens yngsta som kockar för fulla grytor och gratänger och lasagner. Roligt med nya recept och helt nytt sätt (för mig) att se på mat.
 
Nu är vi ju en liten familj, men det fanns en tid när jag kockade på hemgården ibland och det då kunde vara tio femton kanske fler runt bordet. Ingen trerättersmiddag, men helt vanlig husmanskost av enklaste sort. Men det var på nåt sätt roligt. Speciellt när det lyckades så att alla delar av maten blev klar samtidigt (och såsen inte hann kallna innan potatisen var klar eller nåt dylikt).
 
Och så andra roliga serveringstillfällen:
Jag har varit med i flera olika grupper/föreningar som nån gång ordnat nåt café nånstans, under nån helg, under ett några dagars läger, eller bara en kväll/natt. Alltid har det varit kul när man varit mitt i det, med folk runtom, och fullt upp att göra med praktiska saker hela tiden.
Och varje gång har jag tänkt: tänk om man kunde öppna eget!
 
En sommar var jag på praktik på ett turistcafé lite längre bort i landet. Vi var några tjejer i samma ålder som bodde två månader där och hade ansvar för allt. Alla anskaffningar och produkter, varor, utbudet, serveringen och städningen, och att det skulle gå lite på plus. Det var väldigt enkelt allting, men det fungerade bra, och var ibland en väldigt efterlängtad anhalt för turister som fått brist på mat ute i skogen, brist på torra kläder, brist på humör, så kunde de sitta där i vårt café/kiosk en halv dag och så orkade de vidare igen trots ihållande regn... :). Vad roligt det här var trots allt jobb!
Tänk om man kunde öppna eget!
 
Så roligt att kunna servera nåt som folk vill ha! Och ha en plats för dem att träffa sina vänner på! Och... och...  
Men all utrustning då?
 
HNA, som denna text är skriven med och som fått mig att sätta ord på en gammal dröm, hjälper om man vill göra slag i saken och starta upp nåt från början.
 
För allt man behöver till sitt eget restaurangkök inklusive bestick och serveringsattiraljer finns att beställa från ett och samma ställe, HNA, där man också gör service och underhållsarbeten på alla maskinerna.
 
Det finns både stora rejäla maskiner för verkliga storkök men också mindre maskiner som passar för ett litet café, och om jag inte missförstod kan man hyra också. Säkert bra om man vill ha ett pop-up café bara för sommarmånaderna ute vid en vältrafikerad brygga... eller nåt i den stilen...
 
Sen tappade jag bort mig i HNA:s stora utbud av olika koppar, muggar, glasskålar... tänk att planera helt enligt eget önskemål...
 
Minns så bra de stora fantastiska glassportionerna jag njöt av varje lördagskväll under ett par år i min senare ungdom på ett café i stan norrut. Det var ett mysigt litet café med fantastisk personal. Det var nästan alltid trångt för det var så omtyckt, inte bara för glassportionerna, även om de hade en viss del i den positiva stämningen.
 
Numera besöker jag gärna små tillfälliga caféer, för att understöda, men också för att jag själv så ofta tänkt på hur roligt det kunde vara att ha ett eget... :).
 
Kanske vi ses över en kopp kaffe nästa gång! :)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar