Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 19 mars 2018

15 minuter garnterapi och 15 gram frustration...

... var resultatet av det här fyndet som jag berättade om för nån vecka sen...
Det var två nystan som knappt använts.
Ett tredje nystan var påbörjat.
Och så var det råddet som det tog ca 15 minuter att få ordning på.

Det låg nära till hands att jag skulle ha blivit frustrerad på det, men så kom jag på att hela fyndet var tänkt som terapi, så frustration var ju inget vidare alternativ då.

Medan jag redde ut den värsta "tollon" så tänkte jag i stället på den som lämnat in garnet till missionsloppiset.
Någon hade nog tänkt sticka nåt vackert.
Helt klart hade denna någon börjat, stickat en bit, men kommit på att det blir för stort eller för smått eller märkt att färgvariationerna inte är såna som hade önskats.
Och så skulle allt rivas.
Det var där frustrationen kom in, tror jag.
Ett litet nystan på ca 15 gram blev det av det garn som rivits upp, kanske fler gånger, för det hade blivit luddigt och hoptovat i vissa knutar.
Tråkigt för den som inte fick sin tröja, eller vad det skulle bli.

Men det där 15 grams nystanet av frustration blir alldeles utmärkt till en provlapp.
Vadå, provlapp, undrar ni kanske?
Jo, en provlapp ska man ju alltid sticka om man är seriös med sitt stickningsprojekt.
Så ser man masktäthet och kan beräkna hur många maskor man ska lägga upp för att få rätt storlek...

Jag har nog aldrig stickat en provlapp.
Kanske ett par tre varv med ca 20 maskor.
Men det ljuger rätt mycket om verklig masktäthet så det duger inte som provlapp.

Men nu har jag alltså det lilla luddiga nystanet som jag tänkte får duga som provlapp.

Nej, jag vet inte vad jag ska göra med garnet.
Kanske provlappen ger nån idé...

Och tycker ni inte om provlappar, så kan ni åtminstone läsa den här roliga motiveringen varför man kanske borde sticka en provlapp... Så roligt skrivet :).

Hur som helst.
Femton gram frustration ska bli en luddig provlapp
Om det blir nåt mer vet jag inte
Men jag hoppas ni får en bra fortsättning på veckan! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar