Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 30 april 2024

Sticka med 50% återvunnet bomullsgarn...

... känns lite miljövänligt ändå. Roligt att en stor garntillverkare satsar på det, fast det är ju helt i tiden förstås.Eller egentligen, när jag köpte garnet för åtminstone fem år sen, så var det på rea 50 % billigare, så det var gammalt/ur mode då redan antar jag. Så kanske de till och med var före sin tid!

Men varför sticka först nu? Jag fungerar lite så. Ser nåt i butiken som är relativt billigt, fantiserar, övertygar mig själv att det där har jag nog nytta av. Sen ligger det i hyllan/skåpet (om det då är garn eller ett klädesplagg) en tid, ibland ett antal år, tills jag kommer på att jag har det... och att det kunde användas till nåt.

Det är kanske inte så miljövänligt att köpa utan att direkt ha användning för det. Men nu för nån vecka sen hittade jag ett enkelt spetsmönster enkom just för sånt här stadigare garn, och jag visste att jag vill sticka en ledig tröja att slänga utanpå t-skjortan till våren. Så nu har jag börjat. Här nedan syns garnets tjocklek och struktur lite bättre.
Jag stickar utan mönster som vanligt. Förutom spetsmönstret då (inte det som syns på lilla bilden här ovan). Så risken finns att det inte blir alls som jag tänkt mig. Hoppeligen ändå nåt jag kan använda.

Nu slog det mig att jag skrivit om det här garnet förr, så jag sökte fram det inlägget och märkte till min fasa att det redan gått nästan sju år sen jag köpte det!! Se där! 
Och om du vill kan du läsa här (klick) om hur begeistrad jag var då :)!

Tänk vad tiden går.
Jag har snart stickat upp ett nystan, och jag anser att det är dags att trä över maskorna på en tråd så jag kan testa om bredden räcker och om jag alls ska fortsätta på projektet. Jag stickar på rundsticka men den är så kort så jag har ingen riktig uppfattning om hur stort jag stickar. Jo, jag har testat stickfastigheten, faktiskt, men den kan ju ändra under tidens gång, beroende på om man har bråttom, är lugn, eller om man är ilsken :).

Så nu har jag ett stort stickprojekt att ta i handen när jag lyssnar på poddar eller när någon ringer. Det blir som att ha syjunta per telefon...

Hoppas ni har något enkelt trevligt att sätta tankarna på mellan varven, ett korsord, ett broderi, ett DIYprojekt, eller en liten ny blomrabatt som ska fixas för sommarens blommor. Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar