Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 1 april 2024

nej nu blommar löken...

 

... inte. Men ser man suddigt kan det ju också föreställa en snöboll. Fast inte heller det är aktuellt just nu.

Det är bara så, kom jag på, att de här bilderna som jag laddat upp för att användas för spontana blogginlägg, de passar nästan aldrig att användas. För på sommaren när de är aktuella så har man så mycket annat man sysslar med så att sätta sig vid datorn och knacka på tangenter är inget lockande alternativ. Så då använder jag dem nu.

Det är ju faktiskt först nu i påskhelgen (nu är det annandag påsk) som gräsmatttan börjar synas på alla sidor av huset, om än bara till ca 70 % än. Nu utlovas visserligen både ordentligt med minusgrader några dagar och också nederbörd, vilket ju antagligen innebär snö. Så än är det inte trädgårdssäsong. Men man kan börja tro att den tiden kommer.

Lök kommer jag nog åtminstone att sätta. Gillar blommorna :). Har lite rester i källaren av egen skörd från ifjol, så om de finns kvar än i juni kan jag sätta dem. För blommorna då.

Jag gillar stekt lök. Men på nåt sätt kommer jag mig inte för att hämta upp löken från källaren när det är matdags. Det ska gå snabbt att fixa mat, så jag hinner inte... hmm, fåse om jag får ett ryck nu när jag skrev så där, så jag mitt i allt äter opp allt jag har från ifjol. Det finns både rödlök, och schalottenlök. 

Okej, det var löken och bilden.

Jag började faktiskt såga ner en del av häcken igår. Har läst någonstans att "när snön sjunkit undan så man kan gå vid häcken är det lämplig tid att klippa". Det finns två olika sorters buskar, hagtornshäck och sibirisk ärtbuske. Hagtornshäcken klipptes för tre-fyra år sen, av yrkesfolk, extremt taggig och besvärlig sort. Men ärtbusken som har mindre taggar blev kvar, för att fåglarna hela tiden skulle ha skydd mot rovfåglar. (Och det behövs, senast iförrgår såg jag att alla fåglar mitt iallt flög upp från fågelbordsrundeln och efter ziczacflög en liten rovfågel, kanske sparvhök. Men småfåglarna hade häcken att krypa in i.)

Så nu tog jag min lilla minisåg och började ta bort de grövsta spretigaste grenarna, det blev en hel del. Nu är det ju lite brokig bakgrund så jag ser inte om det blev helt förfärligt. Men kvar finns mindre kvistar som jag sen kan ta med vanlig häcksax (gammal välanvänd). Det kom väldigt många grova kvistar när jag rensade, en liten påskbrasa kunde det bli. Men en liten bit i taget alltså. Trädgårdsjobbet.

Redan det där att man har börjat titta på trädgården ger vårkänsla. Sen vet jag ju nog att man kan planera massor medan snön ligger kvar i hörnen, men sen går allt så snabbt så man hinner inte ens en bråkdel av det man tänkt.

Har på flera ställen nu läst att man helst ska vänta till maj innan man börjar städa i trädgården. För då har alla småkryp som övervintrat i fjolårsgräset vaknat och hunnit starta opp ny säsong. De blir så att säg inte tagna på säng om man väntar med krattandet. Men nu har jag nog så mycket att städa upp efter fjolåret så jag borde verkligen börja, om det alls ska blir nån tillstymmelse till ordning i något hörn.

Men vi får se. Här har lovats upp till 10 minusgrader till natten, medan jag såg på insta nån idag som lade opp bild på plus 14 grader i södra delen av landet. Ja, ja, vi får se.

Vi får fortsätta och samla på vårtecken. Ha det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar