Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 7 juni 2018

godetia silkesblomma...

... hann jag inte med i år.
Det kom annat emellan.

Sommaren började tidigt med lång torr period.
Jag hann bli nervös om jag på riktigt ska måsta börja vattna både äppelträd och blombänkar.
Det hör liksom inte till min stil att gå omkring med vattenkanna, eller låta vatten spruta ut över gräsmattor och rabatter medan man i andra länder kanske får en liter vatten att dricka om dan...

Häromdagen, innan det alls var löfte om ens lite regn, kom jag på att man ju släpper ner så mycket vatten i diskhon som man egentligen kunde använda till att vattna med därute.
T.ex. när man ska dricka ett glas vatten tappar man ju tills vattnet är riktigt kallt, och det ljumma vattnet kunde man ta tillvara för att vattna en liten pensé som håller på att blekna...
Eller potatisvattnet som man slår bort när potatisarna är mjuka, det kan också tas tillvara även om det är salt, tänker jag, nånstans gör det mer nytta än i slasken...
Och när man tvättar ansiktet, om man prompt ska ha vattnet att rinna hela tiden kan man ju ha en bunke under som samlar opp vattnet och så är det en kroll-lilja eller en pion ute i trädgården som får dricka lite så den orkar slå ut senare i sommar...

Det var tankarna....
Men så kom i alla fall ett litet uppfriskande regn.
Inte tillräckligt för växtligheten.
Men i alla fall.

Återstår att se hur resten av sommaren blir.
För min del blir det att försöka överleva. Hitta nya sätt att klara vardagen.
Tror att det passar rätt bra denna sommar att bara hjälpa de perenner som finns, och eventuellt plocka upp frösådda växter ur gräsmattan och låta dem få lite extra omvårdnad.

Det löns inte att köpa fina sommarblommor.
Jag lär inte vattna dem.
Även om det kommer regn.

Den som lever får se.
Ha det så gott det går, hörni, så syns vi igen...

2 kommentarer:

  1. Jag har sett en bild, men det betyder ju inte att det finns på riktigt. Bilden visade handfatet på något vis ovanför WC-stolen så vattnet som rann ur lavoaren spolades med sedan i WC:n. Jag tycker nog någon fiffikus kunde komma på ett system, så man fick tillvara allt det där överflödsvattnet som så att säga rinner förbi utan att få göra nytta.

    Men det är väl nog upp till var och en att tänka på hur man låter vattnet rinna.

    Jag har inte heller kommit mig för med sommarblommor än, men kanske man kommer förbi någon handel som lockar tillräckligt....

    Ha det så gott, en dag i taget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kan ju inte vara så svårt att konstruera en sån grej, om viljan finns. Och tack, ska väl försöka det, eller ett par timmar är ibland alldeles tillräckligt att klara av...

      Radera