Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 9 juni 2018

Spara vatten del II...

... fortsätter jag med och hittar en gammal bild som faktiskt innehåller mycket vatten... :)!

I mina senaste skriverier funderade jag på sätt att ta tillvara vatten som man dagligen bara låter rinna ner i diskhon/tvättfatet till ingen nytta.

Idag har jag testat lite sparande bara för att det råkar passa just nu att ha en hink bredvid diskhon i köket att hälla allt vatten i som man annars bara låter försvinna ner i diskhon.

Och det är inte lite det!
Man märker det först när man försöker spara...
Jag har en plastbunk i diskhon som jag sätter under när jag t.ex. tvättar tomater.
Eller när jag under matfixet bara ska skölja av fingrarna lite för att det ska kännas fräschare att plocka i mat och bestick.
Sen tömmer jag plastbunken vartefter i hinken på golvet bredvid.

Hur många gånger tvättar man inte händerna när man håller på med matlagningen!
Och för det mesta slår man kanske på kranen för fullt så att 80 % av vattnet går förbi fingrarna medan endast 20 % sköljer bort smuts.

När man brygger kaffe så sköljer man oftast ur kaffekannan innan man tappar rätt länge för att få riktigt kallt vatten... och för det mesta tappar man lite för mycket vatten som man sen slår bort förstås...

Även om man sparar på disken genom att ha sin egen kaffemugg på diskbänken för att använda den några gånger innan man diskar den, så vill man förstås skölja ur den innan man häller i kaffet och sen på slutet sköljer man ur den igen innan man ställer tillbaka den på bänken...

Och så det där med disktrasan.
Som man definitivt vill skölja ur många gånger och ordentligt mellan varje användning... och gärna då med varmt vatten som kanske inte kommer genast ur kranen utan man låter vattnet rinna en stund så det blir riktigt varmt och sköljer ur smuts och fett bättre...

Jag blir helt förvånad över hur ofta jag är där vid vattenkranen och låter det rinna.
Och då är jag ändå en sån som växt upp med tanken "spara på vattnet, det behövs tills så många olika behov, och brunnen är inte den bästa" eftersom vi på den tiden inte hade tillgång till det allmänna vattennätet utan hade egen brunn på gården och det märktes på somrarna att det började bli sämre kvalitet när det var torrt...

Inte tänker jag väl spara på vattnet hela tiden nu heller, jag hade faktiskt tänkt spola av bilen senare i kväll, men det här är nog lite hälsosamt att tänka i alla fall.
Kanske jag kunde ta tillvara vattnet när jag tvättar håret?...

Hmmm.
Fåse om jag återkommer till det här ännu...
Ha det gott hur som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar