Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 4 februari 2018

Nonogram har jag visst nämnt förr... ;)...?

... men jag googlade på nonogram igår och hittade bland annat en sida där de har en nonogram-solver, alltså man får skriva in hur stort rutmönster det ska vara och så kan man plocka in de siffror som anges i ett nonogram, sen
... är det bara att trycka på solve-knappen och så ser man vilken bild det ska vara! Enkelt, va!

Men fy va tråkigt...
Jag gick bet på veckans nonogram i reklambladet, det blev rådd, jag fick ingen säker början och så började jag gissa, vilket man inte ska göra...

Jag har googlat på nonogram förr och läst att men absolut inte ska börja gissa, för det råddar bara till det på ett sätt som inte går att reda ut sen.
Sant :). Se bild ovan... ;)!

När jag googlade igår så såg jag kommentarer som "höll på hela natten, kom mig inte i säng förrän halv fyra, och då var jag ännu inte klar" "att de där rutorna kan få en att sitta timtal och glömma allt annat"... så det är tydligen beroendeframkallande...

Hur som helst.
Jag gick bet på det igår.
Och hittade solve-hemsidan.
Matade in storleken på rutfältet och övre sidans alla siffror (det var inte lite...), sen hände nåt med datorskärmen, jag har ju en touch och råkade fingra till den så den försvann, trodde jag skulle få fram den på "pil tillbaka" men det fanns ingen pil tillbaka, så allt försvann.
Så jag antog att det inte var meningen jag skulle fuska :).
För jag orkar ju inte mata in siffrorna på nytt.
Jag orkar nog däremot vänta till nästa veckas tidning som hoppeligen innehåller en lösning...

Men familjens yngsta sa glatt: men det är ju en spargris! Och jo, kanske det, kanske.
Jag tyckte nog det också ett tag, fast öronen är på sned, trynet är uppsplittrat och knorren är på väg att ramla bort :D! Fåse vad det egentligen är... En soluppgång kanske?

Jag hittade nog också en sida som helt seriöst levererade tips om hur man ska lyckas med nonogram, utan tappade knorrar och felplacerade trynen. Så kanske jag lär mig än :).

Ha det gott i vintervädret, hörni, med eller utan nonogram och knorrar!

2 kommentarer:

  1. Såg i den senaste tidningen att gris inte alls var fel, fast din såg lite darrig ut. Jag försökte lära mig och med dotterns hjälp i hur man ska tänka, så fick vi veckans gjord. Men jag tror inte att det passar åt mig, jag ser snett på raderna och räknar fel osv. så det har nog inte mycken chans att bli rätt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag såg just i tidningen att det blev en gris, men mycket gulligare än min :). Och jo, raderna har en tendens att rådda ihop sig. Veckans rutverk har jag bara sneglat på, blir väl ett kvällsgöra senare... Måste nog testa åtminstone ett till om de där tipsen jag hittade hjälper... så man inte börjar gissa utan kör bara på säkra kort...

      Radera