Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 15 december 2017

Japanskt bildkryss eller...

 
... nonogram som det också heter...
 
Det har blivit en tillfällig hobby, sisådär en gång i veckan, när ett visst reklamblad dimper ner i brevlådan och man kollar in hur svårt det kan tänkas bli den här gången... :).
 
Lite beroendeframkallande är det nog.
Märker att om jag börjar så är det svårt att sluta förrän jag har en bild som föreställer nåt.
Nu har ju bilderna varit enkla men lite svårare än ovanstående bild (lånad från wikipedia).
Den senaste var på Musse Piggs huvud i svartvitt.
Det finns versioner i färg också, men det har jag inte testat, det är rätt svårt ändå :).
 
Jag har börjat med svaga kryss i bläck.
Om jag blivit säkrare på några prickar har jag gjort dem tydligare.
Till sist har jag lagt punkter med svart tusch för att "överrösta" de felkryss som hamnat här och där.
För det är inte så enkelt.
Eller ska ja säga, det är lätt... att sätta kryss i fel ruta och då blir allt förvrängt och råddigt.
 
Men som sagt, just nu har det drabbat mig.
Tur att det är bara en bild i veckan.
Mina ögon skulle inte klara av mer :)!
 
Intressant med nya saker.
Jag råkade se ett nonogramporträtt på Jack Sparrow, ursäkta Kapten Jack Sparrow, och det skulle nog ha varit alldeles för svårt för mig...
 
Ha det gott, och passa på att göra nåt trevlig avstressande julpyssel, pussel eller läs en gammal julsaga. Bara för att det går. Bara för att det går att ta det lite lugnare.
 

2 kommentarer:

  1. Jag försökte också nämnda tidnings bildkryss, men fick det inte till något. Vet inte hur jag ska tänka. Det kan faktiskt stressa upp också om det inte blir till något! :) Men man behöver ju inte kunna allt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ångrar redan att jag skrev så positivt om det ;). Dagens bildkryss får jag inte alls nån början på, verkar vara svårare... men men... som du säger, bara man inte stressar upp sig så... :)

      Radera