Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 6 oktober 2017

rönnbärssaft...

... ser ni väl att det är fråga om? Det droppar från rönnbäret... regndroppar visserligen men drickbart?

Hörde ett fruktansvärt oljud i morse när jag släppte in ett par katter (eller slängde jag ut dem?). Eller fruktansvärt är väl fel ord, ovanligt, säsongsbetonat, starkt, obeskrivbart, odefinierbart ljud kanske.

Det var dags igen. Rönnbären ska plockas. Och alla andra bär som kanhända finns på buskar runtom i trädgården.
Lätet fick mig faktiskt först att haja till, det var inte vägsladden som körde utanför, det var inte avfallsbilen som hämtade skräp, det var inte heller en foderbil som parkerade kärran på vägen utanför så han inte skulle behöva köra med långa släpet längs nån liten krokig gårdsväg och riskera hamna i diket... konstigt vad mycket man hinner tänka på de få sekunder det tar att släppa ut/in en katt.
Sen lade jag ihop två och två. Höstfärger, kyligt i luften, rönnbärsklasar, nåt som flimrar förbi... aha, fåglarna har börjat kalasa på det som finns att kalasa på innan frosten kommer.

Skulle ha varit intressant att veta hur många fåglar det behövs för att åstadkomma sånt oljud :).

Men det hör alltså till årstiden.
Sidensvansar var det nog inte. Än. De kommer väl senare.
Men kanske grönsiskor, eller ... ja, jag vet inte.

Naturen har sin gång, bra om bären kommer till nytta, när inte människorna tar tillvara dem.

Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar