Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 12 februari 2018

Målinriktad virk-samhet...

 

... sa jag igår att jag skulle syssla med...
Och det var vad jag gjorde också.
Det går långsamt, men framåt.
Konstigt vad nåt kan börja se annorlunda och mera färdigt ut när man får in lite svart som bryter av det hela!

Ränderna ska egentligen vara lika breda.
Men det blir ju lite olika beroende på materialet. Sex centimeter går inte att få exakt med antal varv fast jag gjort olika antal för varje tygsort. Det blir på ett ungefär...

Det gul-gröna var tjockare collegetyg. Tungt...
Det röda var tunt och mjukt trikåtyg. Härligt att jobba med...
Det blåa var ett gammalt lakan, nåt mittemellan...
Det svarta är trikåtröjor som fått stryka med, de har gjort sitt som klädesplagg.
Till sist ska det ännu komma vitt.
Vet inte riktigt om det också blir gammalt lakan eller om jag kör på mjukare trikå. Alla versioner finns, kanske jag väljer en mjukare sort.

Det knepiga med många olika kvaliteter är då också att det går inte att slaviskt följa ett "runda mattan" -mönster. För då skulle den inte ha blivit platt utan ett böljande hav.

Kul att ha nåt sånt här rejält att ta tag i.
Skulle vara intressant att virka skira spetsar i DM-garn som mellanmål :).
Men kanske händerna och fingrarna skulle få spader då, ta i rejält och bänd, eller vicka försiktigt på nålen? :)

Kul hursomhelst...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar