Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 31 juli 2024

Teveronika i rödklöver...

 

... fast den är väldigt liten. Jag rensade mellan plattorna vid trappan och såg något alldeles himmelsblått flimra förbi mina ögon. Så liten men så vacker!

Jo, den fick vara kvar. Men den var så liten och växte precis där man trampar när man kommer hem med trötta ögon och händerna fulla med matkassar, så jag antar den inte klarade sig värst länge. Desto fler teveronikor fanns det i gräsmattan bredvid. Numera är de utblommade och ser lite spretiga ut. Kanske dags att klippa ner dem.

Det börjar kännas som höst i luften redan. Otroligt, och så är det bara 1 augusti än, i morgon alltså. Men det råkade vara lite svalare, lite regnigare, lite mer "mogna bär i skogen och ätliga grönsaker i landet"- feelis. Och det är bara knappa två veckor tills skolorna börjar. Visst är det sensommar då.

Hittade en åkervinda bredvid åkerkålen, där fågelbordet står vintertid. Vackra små vita blommor. Kul med något "nytt" fast det är ogräs. Får väl nog se till att den inte sprider sig.

Började ju klippa häcken (för hand) innan senaste värmeböljan slog till, men måste ta paus på grund av värmen, måste ju försöka vara lite förnuftig också ibland. Men idag fick jag för mig att testa om häcksaxen känns bra i händerna igen. Jag tänkte bara sikta in mig på ett par meter, men det blev hela långsidan av häcken förutom toppen, alltså den slutliga höjden har jag ännu inte bestämt helt. Så den ser lite skojig ut, med (slarvigt) trimmade sidor och så en tofs kvar högst upp. Men det känns bra att kunna ta det lite i taget. Känner nog i armarna att jag kommer att veta av det i morgon. 

Så det finns att göra. Kom på att eftersom jag sådde morötterna så väldigt tätt, så borde jag snarast möjligt gallra lite, kanske plocka bort de största här och där och äta. Sockerärterna har kommit i massor, och jag var ju snål på dem, snaskade närhelst jag var i närheten, men har ju fått lite grönchock nu då, så jag trodde ett tag att jag fått nån sommarkräksjuka. Jag borde ju ha tänkt på den risken...

Samma sak hände ju en vinter när jag sådde ärtor inomhus och plockade i mig en hel del av ärtskotten när jag åt smörgås. Det visade sig inte vara smart heller. Måtta med allt, men jag tycks bli allt värre på det där att glömma bort att ta det med måtta.

Nåja, i morgon lär det regna igen, hoppeligen med måtta. Så då blir det kanske mest inomhuspyssel. Hoppas ni hittar lämplig sysselsättning beroende på vädret, och kan njuta av de småningom mörkare kvällarna. Ha det gott!

2 kommentarer:

  1. Jag försökte också få in klöveroxalis i en bänk för länge sen, men den ville själv bestämma var den skulle växa och i år har jag inte sett den alls vad jag minns. Måste googla för att hitta vad den heter och den är tydligen släkt med harsyra. Den har vi i gräsmattan på ett ställe, så jag får glädja mig åt den och smaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, så den är inte så enkel att flytta då... Nej den har faktiskt försvunnit från en bänk där jag nån gång haft den, men där är det andra växter som tagit överhand. Både intressant och ibland frustrerande när de "tänker" själva, det är antagligen levnadsförhållandena som bestämmer. En nertrampad grusgång är mycket bättre än en väldränerad mullbänk :).

      Radera