Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 4 september 2021

Byta årstid i rummet...

 

... går rätt enkelt, även om man inte har vacker utsikt genom fönstret. En tegelvägg utanför fönstret kan också vara vacker...

... men en vacker, stor och luftig naturbild på en vägg kan ge rymd och vila för tanken.

På väggen kan man också hänga upp den bild man mår bäst av. För tillfället, ska tilläggas, för det är också enkelt att byta om när man "byter humör".

Inspirationen till det här inlägget har jag fått från ett företag som bl.a. sysslar just med ramar. Frame it and save it :) kunde man säga. 

Det var så att det i sommar blivit en mera grundlig genomgång av allt bråte som finns uppe på vinden. Familjens yngsta hittade många saker som jag glömt bort att jag hade. Snacka om att ha för mycket i förrådet. Men det är ju mycket som kan "vara bra att ha", och eftersom jag är en sån som gärna fixar om grejer så... Jag brukar tänka, jag kunde gå på loppis och köpa gamla saker att fixa om, eller så kan jag hitta nåt fixbart hemma på vinden också. Kostar inget :)

I en ryggsäck från "svunna tider " hittades x antal tomma ramar, både träramar och en del metallramar, kanske ett par plast också. De härstammar från den tiden när jag målade små akvareller som jag tryckte opp inte bara i vykortsformat, utan också som lite större "passar i A4 storleks ram" -format.

Så tanken på att inreda med egna bilder och eventuellt målningar är väldigt bekant. En maffig oljetavla behöver kanske en stadig ram att bära upp konstverket med. Men en skir akvarell eller en fotoförstoring gör sig oftast bäst med en enkel ram som bara poängterar innehållet och ger en bra gräns mot eventuell tapet eller målad vägg.

Det kan bli sååå snyggt med egna foton på väggarna!

Och sen just att kunna byta ut bilderna enkelt efter vad man vill tänka på, kanske, eller nåt man vill minnas, eller en lugn bild vs. en fartfylld och lekfull bild. 

Och sen, man kan ju leka konstnär hur enkelt som helst! 
Strecka till en tuschteckning och sätta upp och kolla om ens vänner märker att man själv gjort det eller om de tror att man investerat i ett 200 euros konstverk nere på gallerian :).

Gillar sånt som pushar en att fantisera själv och göra enligt eget huvud.
Det är sen en annan sak om nån annan tycker det är vackert :).

Jag borde bara strukturera om min tid så jag skulle hinna mer kreativt, testa det nya skissblocket jag spontanhandlade, söka fram akvarellpappret jag har liggandes. Det skulle passa perfekt till en sån där ram storlek A3. Visst har jag akvarellfärger också nånstans? En snygg passepartout till så... 

Ha en bra fortsättning på höstveckan, så återkommer vi till andra funderingar :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar