Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 28 oktober 2018

Sotsvart eller kolsvart...

... eller kanske nattsvart... många nyanser på nåt som inte alltid ens kallas en riktig färg... :).
... men om man fixar bilden lite med annat ljus och lite ljusare ram som tar fram motivet så ser man att sotsvart är kolsvart är nattsvart.
Okej, svammel.
Men jag kom på att den perfekta sticksömmen för den tid när man "vaktar" och fyller på i spisen är just en sotsvart sticksöm. För den blir ju det automatiskt hur som helst. Sotsvart.
Otroligt vilken färgstyrka, stark färgsort, dominerande färgämne sotet är.
Det fastnar överallt. Det dammar överallt. Det lägger sig överallt.
Och mitt i allt har man krigsmålning i ansiktet bara för att det råkade klia på näsan eller hakan mitt i eldandet...

Det är det loppisfyndade garnet, eller egentligen tröjan som revs upp till garn, som får hänga med i eldandet.
Men jag tror nog det är rätt så mycket konstmaterial i garnet så inga förlupna gnistor ur spisen, tack!

Att tröjan blir färdig är fortfarande en väldigt osäkert påstående.
Och jag kan för mitt liv inte förstå varför jag ska skriva så konstig svenska idag. :)

Har säkert med sommar - vintertid att göra.
Nåt ska man skylla på.
Blev lite nostalgisk i förmiddags när jag började projektet ändra alla klockor till vintertid.
Kanske det är sista gången nu?!! För mig var det första gången att gå igenom alla klockor.
Vissa väggklockor hade jag inte ens kollat hur de ser ut på baksidan (nej, jag är dålig på att torka damm på såna ställen...).

Kom att tänka på att förr var det ju så viktigt att man aldrig vred klockan bakåt, visarna alltså.
De skulle alltid vridas fram. Vilket är jobbigare med övergången till vintertid, då man ska vrida runt visarna elva timmar i stället för bara en timme bakåt.
Men kanske inte dagens klockor är lika kinkiga.

Den gamla pompösa väggklockan är ju självklart en sån som bara ska vridas framåt...

Nåja, nu är det gjort.
Hoppas ni får en bra vintertid, den börjar nu...!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar