Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 18 oktober 2018

Fina äpplen...

... kom det i år.

Nu är de inte lika fina längre, förstås, de som jag plockade in i källaren.
Men nog skulle det finnas att göra mos av ännu.
Och bitar att frysa ner.
För den här sorten är en blandsort, av ett sk familjeträd tror jag det heter.
Verkligt bra smak och stadig sort, håller längre.

Men med den här besynnerliga höstvärmen så har nog vinteräpplena fått lite för varmt i källaren.
Dags att göra något alltså.

I morse skrapade jag det sista ur en äppelmosburk när jag åt morgongröten.
Mer mos finns i frysen, men så länge jag har färska äpplen i källaren kunde jag väl använda dem?
Jag tål dem inte som de är. Det ger sig till känna som en vag smärta under revbenen på höger sida.
Så jag måste koka eller steka dem...

Det hinner jag väl nog ännu ikväll?
Kanske medan jag äter min kvällssmörgås.

Det känns som att man borde ta tillvara det naturen ger så här gratis.
Bär blev inte plockat.
Det bara blev inget av det.
Men det som vuxit på egen gård.
Och morötterna som mot förmodan växte och blev... morötter.
Mycket att vara tacksam för...

Ha det gott! :)

2 kommentarer:

  1. Stort fint äppel! Känner igen det där att gallan känner sig stressad av äppel...
    Försökte minnas, men minnet är inte vad det borde, att jag någongång bara skivat äppel och sockrat lite mellan och så frusit in. Gick att använda t.ex. i kakor, blev lite som äppelkompott. Om jag minns rätt.
    Ha det gott själv! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har nog frusit in äppelbitar, men utan socker. Om inte annat kan man göra sylt senare. Men stekta äppelbitar (med lite socker och kanel) är sååå gott med vanlig vaniljglass...

      Radera