Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 16 maj 2017

Luftkonditionering i växthuset...

... lär vara väldigt viktigt, lärde jag mig på en kurskväll om småskalig odling för nybörjare.
(Och nu ska här skrivas om luft, enligt en idé från Luftmiljöbutiken (luftmiljobutiken.se) ...)

Ja, jag minns inte riktigt vad kursen hette, men jag minns hur föreläsaren var noga med att poängtera att även om det skulle vara varmt i växthuset så måste huset vara konstruerat så att luften kan cirkulera, t.ex. med en automatisk taklucka som regleras av temperaturen där inne.

Man kan ju inte jämt springa ut och kolla och justera cirkulationen. Som vädret har varit nu i vår med iskall blåst, mulet och plus 5 grader varvat helt plötsligt med jättevarm sol och 20 plusgrader vid väggen. Hur svårt skulle det inte vara det där med jämn temperatur?

Det har blivit allt vanligare med luftvärmepumpar också i bostadshus - bra luft är väldigt viktigt - var och varannan har en mer eller mindre synlig låda på väggen, och så är det bara att vrida på ratten sen när hela släkten kommer på besök och det plötsligt blir 10 grader varmare runt kaffebordet än det känns bekvämt att ha.

Rätt smart uppfinning. Varmluft eller sval luft, välj vilket som passar. I caféer har jag också stött på den lådan, där kan ofta stora fönster som tar in all sol ge jobbig inneluft om det inte finns en "låda på väggen" som justerar det hela automatiskt. På jobbet sitter jag bredvid en låda, och ibland händer det att jag i misstag slänger en mapp på fjärrkontrollen och det hörs ett pip och en liten lucka öppnas... oj, vem satte på fläkten? :)! )

En annan väldigt behändig uppfinning är luftrenarna som har speciella filter som minskar på antalet störande partiklar i inandningsluften. En sån skaffade jag för nästan fyrtio år sen när jag bodde i en liten etta och just hade fått besked från allergitestet att jag hade bl.a. dammallergi.
Jag trodde åtminstone att det hjälpte en aning, så jag inte behövde allergimedicinen så ofta.
Visst måste man städa också, och tänka lite smart, inte hoppa i sängen, inte slänga mattorna på golvet, även om man just dammat av dem där ute, utan lägga dem lugnt ner. Råkar solen lysa lämpligt när man just har färdigt städat märker man hur otroligt mycket damm som flyger i luften! Nej, hu vad här är dammigt, här ska städas! Nej, vänta nu, jag städade ju för fem minuter sen! Va?

Kollade in de luftrenare som fanns i Luftmiljöbutiken (förunderligt namn, förresten...) och de såg rätt lika ut som min gamla, men jag antar att tekniken förbättrats en hel del på fyrtio år...

Luften är viktig. Viktigt också att blåset går att justera. Och stänga. Vi är ju så olika vi människor. Och så att "lådan" sätts på ett vettigt ställe. Allt sånt och lite till får man antagligen hjälp med om man har förstånd att fråga, fråga och fråga redan innan man skaffar en dylik.

Sen kan det ju hända att man hellre öppnar små vädringsfönster i alla hörn av huset och låter det dra igenom medan man tar en liten tur runt huset och ser på blommorna. Det är ju inte bra att sitta i drag... Men så var det ju det där med vädring när det är tretti grader förstås... inte konstigt kanske att lådorna blivit vanliga...
 
Ha en bra dag!
 

2 kommentarer:

  1. Bra med värme - och svalka då det behövs -, men de kunde ju gå tystare. Tycker det finns så mycket nuförtiden som gör oljud. Men det är ju vad man hakar upp sig på? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag faktiskt inte tänkt på. Jag har väl mest träffat på "lådorna" på allmänna ställen, caféer och så jobbet då. Men nu när du säger det så brukar radion blir hörbar igen på jobbet när jag stänger av. Så jo, kanske det finns en exklusiv Silence-modell som med hårtorkar och dylikt! :)

      Radera