Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 24 juni 2018

Spara vatten - del 3 - det regnar åtminstone nu...

... så det är inte aktuellt på samma sätt att spara vatten som det var för två veckor sen.

Jag skrev ner tankar om att spara vatten för en tid sen,
och experimenterade hur det skulle funka, och vad som inte funkade... Del 1 hittar ni här - klick och sen efter nån dag så fick jag fler funderingar som jag skrev ner här - del II.

Nu har det regnat en hel del och jag har plockat bort ämbaret vid diskhon i köket och sparar inte mer.
På det sättet. Men automatiskt så tappar jag mindre vatten efter experimentet, jag tänker efter vad jag behöver eller inte behöver när det gäller vatten.
Det sägs att det krävs 60 dagar för en ny vana att rota sig ordentligt, men den här fastnade nog snabbare än så. Åtminstone i köket.

Men som sagt, det har regnat nu.
Och ett par saker har jag kommit fram till.
Köksvasken behöver också få vatten för att må bra.
Speciellt kokvatten från t.ex. potatisen eller grönsakerna.
Det kokheta som sköljer bort fettrester som annars vill samlas inne i röret där nere...
Kokvatten och diskvatten hjälper till att hålla avloppet renare.

Men helt klart behöver man inte sätta på kranen till 100 % bara för att man ska skölja bort lite mjöl från fingrarna eller ta bort ett litet honungskladd från handen. Det räcker väldigt bra med några droppar... :).
På tal om droppar så minns jag vad en missionär berättade en gång om läget i det afrikanska land där hon var stationerad. Ibland var vattenbristen så akut att man använda bara några droppar vatten för att fräscha upp ansiktet t.ex. även om det var hett och svettigt... Viktigare var det att spara till dricksvatten. Förstås.

Härmed tror jag att jag avslutar den lilla följetongen om vattensparande.
Med en bild på en blomma som ser torr ut när den slår ut - stjärnflockan.
Oj, vad jag gillar den :).
Och jag såg nu ikväll att den har slagit ut. Inte lika många blommor som på fotot, som är ett par år gammalt, men ändå!

Och vet ni vad jag hittade nere i det som en gång var ett jordgubbsland, som körsbärsträdets rotskott helt förstörde och som sen blev uppgrävt.
Där hittade jag några små jordgubbsplantor och ett par dagar före midsommar fanns där en lysande röd jordgubbe!
Så när jag tog vägen förbi stenpartiet passade jag på att stoppa i mig några vackert röda smultron!
Har nog aldrig hänt förr att de varit mogna före midsommar!
Märklig sommar alltså...

Ha det gott i sommarvärmen som kanske märks nån timme då och då! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar