Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 30 oktober 2023

Hålla tass...

 

... känns bra ibland. Speciellt om tassen är såpass stor att den har både tumme och fler klor än tår.

Men jag tror också att det känns skönt för tassarna att få gömma sig i en varm hand när de just varit ute i minus tio grader och golvet i det gamla huset är dragigt. Om tassarna hoppar opp i famnen känner man riktigt hur de fyra stora kyler ner famnen så man till sist får söka upp en extra tröja :).

Sen är det en annan sak att tassarna kommer i famnen för att ev få nån godbit från köksbordet. Det är inte alls är omöjligt att det går för sig.

Det är länge sen sista jag skrev här. Nog för att det skulle finnas att skriva om. Men att prioritera tiden är inte alltid enkelt, vad är viktigt, viktigare, viktigast...

... att skriva om...

Loppisgarnnystanet, tjockt gråflammigt ullgarn med någon procent polyamid för hållbarhetens skull, som blev en rund sittdyna, för katterna kanske, eller för mig på golvet, eller till den andra kökspallen som kan kännas så kall. Den ena kökspallen har en dylik "trissa" av loppisullgarn, och trots att den är full av hål, glest virkat, så är den helt fantastiskt varm tack vare garnets tjocklek. Den senaste "trissan" virkade jag med en 6,5 virknål (måste låna en, hade inte så stor själv) så det blev varmt.

Sen hittade jag ett loppisfynd från mer än 30 år tillbaka. Jag hade nog använt tröjan rätt flitigt, men den var av hållbar kvalitet, så när jag för ca 20 år sedan hittade den igen, klippte jag hälften av den extremt långa och vida kragen och skulle fixa till tröjan lite mera passande. Men livet kom emellan och nu för nån månad sedan hittade jag den igen, avklippt krage och allt, och visste plötsligt precis hur jag skulle fixa den, med hjälp av ett annat loppisnystan med bambugarn i samma gråflammiga färger som tröjan.

Vips har en "antik" tröja fått nya ärmmuddar, mindre krage, och nedre kanten på tröjan förlängde jag också med bambugarnet. Resen av kragen kunde med fördel sys till en liten telefonväska ton i ton med tröjan... Idéer finns hur mycket som helst. Det är bara tiden som är svår att fördela vettigt...

Sen har jag ett nytt projekt i tankarna också, som dök upp när jag såg ett mönster på en spetsstickad tröja, stickad från halsen och nedåt. Jag har aldrig testat på ett sånt mönster, och skulle aldrig få en hel tröja klar, men skulle vara roligt att börja på. (Det är ju alltid roligt att börja ett nytt projekt, svårare att få dem klara.) Här kommer också ett par nystan av loppisfynd väl till pass. Jag har nån gång hittat lite glittrigt tunt stickgarn i två nyanser på loppis. Garnet har jag redan testat, börjat stidka en slags halsduk, fuskpolo eller nåt liknande, men blev inte nöjd med resultatet så jag rev opp det igen. Men till ett spetsok skulle det faktiskt passa... Hmmm... 

Det finns många trevliga poddar att lyssna på medan man stickar/virkar/diskar/syr/lappar. Så bara man har tillräckligt enkelt "handarbete" så kan man lära sig nya saker samtidigt, bli uppbyggd på olika sätt, få kraft att fortsätta med den "grå" vardagen. Tekniken av idag är fantastisk, bara man inte lämnar med telefonen i handen och scrollar...

Hittade en reel på ig häromdagen som var så talande. När jag scrollade fram den var det några människor som intresserat tittade rakt på mig och diskuterade sinsemellan: men titta, här har vi en som har suttit uppe halva natten och scrollat på telefonen, har ni sett, och hon ser så trött ut, och nu måste hon snart på jobb... Jag kände mig träffad...

Men nu slutar jag här, och ska väl nog ta fram stickor och garn, tror jag. Alternativt lägga mig på golvet bredvid Tassen och stretcha lite... Ha det gott, var ni än är, och vad ni än funderar på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar