Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 23 juni 2023

Pensèer i regn...


,,, är på nåt sätt väldigt overkligt just idag, midsommarafton 2023.

Dels var det utlovat regn till idag, men det har kommit pyttesmått vattendamm just här runt vår by. Och det märktes absolut ingenting när jag just vattnade grönsakslandet. Vattnet rann undan på torra sanddyner, eftersom jag denna gång inte hade min sprutkanna att vattna med utan en vanlig vattenkanna. Det tog ett tag innan jorden förstod att dricka upp vattnet och inte bara forsla det vidare.

Och dels är ju nog penséerna i princip utblommade nu. Speciellt om de stått mest i det starka solljuset. De har en tendens att se jättefina ut länge och sen helt plötsligt, när man nästa gång tittar till dem, så är det bara helt skräpiga.

Så de här fotona är från tidigare. Minns inte vilket år. Tiden går så snabbt.

Vi har en liten bäck som rinner på bortre sidan av vår gård. Den är varje sommar uttorkad en viss tid på grund av just torra perioder. Men på ett ställe vid bäcken växer det ett slags sjögräs. Så länge bladen är små märker man knappt att det är annat än kvickrot som växer där, men sen när gräset blommar ser man tydlig skillnad. Och grässtråna på det här sjögräset är betydligt smalare och på ett sätt blankare och vassare. Jag har märkt det här speciellt när jag ska plocka mat åt kaninen. Vet ju inte om han gillar/mår bra av det här sjögräset, så försöker att undvika det. 

Jag har också funderat på att det borde förhindras att sprida sig alltför mycket. Dels eftersom det verkar vara kraftigare i växten än kvickroten och så vet jag inte om jag vill ha det utspridd på det hörn av gården som inte så ofta klipps och rensas.

Sen har jag sett så många fina pioner i mitt instagramflöde så jag måste bana väg fram till den lilla bondpion som finns under lilla eken. Det tog ett tag innan jag hittade den bland alla hundflokor och lupiner. Men plötsligt märkte jag att jag hade den precis framför mina ögon. En knopp! Minns inte att den skulle ha haft knopp alls ifjol. Den mår kanske inte så bra på det där stället. Men den har varit där i alla tider, det är bara det att det kommit till annat runtom som också vill ta överhand. Det är ett ständigt rensas och väljas vilka som ska bort var, och hur många som får vara kvar...

Såna här funderingar denna midsommarafton, när jag just har tagit en runda i trädgården, plockat kaninmat, sökt hans favoriter och försökt ge en mångsidig portion. Jag hittade vitklöver, älggräs, kråkvicker, kvickrot, maskrosblad, höstfibbleblad. Rölleka, som jag brukar plocka med, fanns nog säkert som blad, men det som han ibland är väldigt snål på, och demonstrativt "gräver" i bottnen på sin bur för att "krafsa fram" är rötterna till rölleka. Det verkar vara nåt speciellt med just de rötterna.

Nåja, midsommar, och vackert väder, dåligt med regn, mygg, ljust hela natten.
Ha det gott, njut av de små saker runtom som är fina, ger glädje, ger ro... Vi fortsätter :).



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar