Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 7 mars 2023

Mera blått för strumpstickorna :)...


... och mönstret från samma ställe, billigt-garn.net. Jag gillar så den här blå färgen :).

Det var inget stort nystan jag fyndade på loppiset, men det har inte blivit mindre alls trots att jag har stickat två spetsdukar. Visst är det mest hål i stickningen, och så blev den här andra duken ännu mindre än den förra - båda alltså under 20 cm i diameter - men man kunde ju tänka sig att det skulle märkas på nystandet att det blivit använt. Det som däremot verkligen märks är att jag ännu inte spänt duken och faktiskt inte fästat trådarna heller. Mitten blev lite fusk, för jag fick nåt fel där i början, och så blev det lite väl stora hål så jag drog ihop det och så ska det egentligen inte vara, men lite får man fuska...

Jag hoppas på fler trevliga små mönster.

Medan jag stickade den här (Madeiraduken? hette den så?) slog mig tanken att testa sticka spetsduk med tjockt garn, varför inte en tjock ullduk åt katterna att sitta på :).

Lite tomt prat kanske, jag känner mig inte i form idag. Men ska knäppa på kaffet så kanske det blir lite annat, eller så tar jag mig en tupplur strax efter... blev lite ovanligt tidig morgon i morse, så det skulle sitta bra med en eftermiddagsvila. Genast efter kaffet brukar det ofta bli att mitt huvud blir tungt över korsordet, så då kunde man lägga det på en kudde i stället. 

På tal om obekväma arbetsställningar (har jag nämnt det?) så har jag fått sjuk arm av att hacka bort is från en stor vattenbalja i hästhagen. Det sker varannan dag, minst. Och då har jag hittat olika sätt att hålla "hackverktyget" och armarna och kroppen för att det ska bli variation så att inte samma muskler hela tiden får stå emot de hårda smällarna mot isen. Men då märkte jag också att när jag kom hem längtade mina händer efter en liten spretig spetsduksstickning med strumpstickor. Vilket förvånade mig, eftersom man ändå spänner sig på nåt sätt när man stickar. Men det var så smått, lätt och mjukt jämfört med ishackandet så mina händer och armar mådde bara bra av omväxlingen. Vilket jag ju också var väldigt glad för. Då fick jag ju handarbeta fast armarna värkte ibland.

Nåja det var inte så allvarligt. Man lär sig vartefter vad som går och vad som inte alls är bra.

Hoppas ni hittar variation vid behov och nåt intressant att klura på medan vårsolen börjar värma.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar