Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 6 december 2022

Snö utlovas den närmaste veckan...

... och eftersom det i min del av världen är den första snön som kan tänkas täcka det som finns på marken och som inte plockats bort/städats undan, så är det dags att kolla omgivningarna...

Det är ju inte så att jag fortfarande har en massa utspritt i trädgården, nej, faktiskt inte så mycket, men när man aldrig vet hur vintern blir, hur mycket snö som kommer, vad som fryser fast och inte kan rubbas förrän vårsolen gjort sitt, hur länge frosten håller i sig...

Jag hade lite småved, tjockare grangrenar, som jag sågade i mindre bitar och tog ner i pannrummet. Onödigt att de ska få ett tjockt snötäcke över sig. Det finns mera av den sorten nog, men de ligger inte färdigt sågade i bitar tätt på marken utan är hela böjda skrymmande grenar i en stor hop som en och annan hare kanske kan söka skydd under. Så de ligger inte i snösörja sen utan förblir torra. Menar jag.

Vid husknuten spärrade en halvfärdad elkabel lite onödigt skrymmande. Det har grävts ner kabel men inte kopplats färdigt. Och eftersom det var tänkt att allt skulle bli klart i höstas så lämnade kabeländen spärrande lite tokigt. Jag lyckades böja in den och fixera den bort från infarten och stenplattorna så man inte behöver snubbla på den sen när snön ligger halvmeterdjup på just det stället. Hoppas jag inte förstört nåt med mitt tilltag.

Alltid knepigt att röra i sånt som man inte har vana med. Och så vill man inte alltid hålla på och fråga. Det är det där med självständighet, i smått och stort.

Otrolig förmån att få gå ut när solen skiner på det tunna snötäcket och bara gå omkring och andas, lyssna, kolla in de vackra molnen och den fina solnedgången (som ju sker så otroligt tidigt!!!). Inget som stör. Ge lite mat åt fåglarna. Plocka in nåt gott åt kaninen och klia lite i pälsen hans. Förmån, inte alla förunnat.

Hoppas ni hittar nåt att glädjas över i vardagen, kanske en väldigt liten detalj, men om man hinner stanna upp och andas så kanske lugnet infinner sig, om så bara för en stund, tills vardagen igen gör sig påmind. Ha det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar