Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 23 november 2022

Ullsits på sommarteater...

 ... kan vara bra att ha när sommarkvällens vindar är kyliga.

Jag lovade i förra inlägget att komma med sommarminnen. Här är de :).

Det var så att vi skulle på sommarteater mitt i allt. Och till åren kommen som man är, så tål man inte kyliga stolsitsar mera. Men så ville jag inte heller bära med mig ett sånt där "gympa"-underlägg som ju nog värmer och är bekvämt, men skrymmande i den "lilla" handväskan.

Så jag fick en snilleblixt sådär nån timme innan avfärd. Jag hade länge funderat vad jag skulle göra med de gamla uttjänta ullsockorna som inte längre satt ihop så bra så det var värt att lappa dem (se närmare story i föregående inlägg).

Jag plockade fram ullsockorna, sydde slarvigt ihop dem till en konstig salmiakformad tygbit och så hade jag lite likafärgat restgarn av akryl som jag virkade en kant runt för att liksom "fixera" formen. 

Det blev en perfekt liten varm sittdyna, dubbel ullstickning, lagom mjuk, och enkel att knöla ihop i min lilla väska. Det kan ju hända att nån undrade vad jag satt på, det var ju paus mitt i sommarteatern, och jag knölade ihop min "näsduk" diskret, men jag var väldigt nöjd. Och varm.

Nu kom jag på att jag borde fixa nåt liknande till bilen nu i vinter (för att återgå till avsevärt mycket kyligare vindar). Sitsvärmaren har nämligen slutat fungera på chaufförssidan. Visserligen har jag där just en sån där bit av en "gympamatta" att sitta på, och den fungerar utmärkt. Men det knepiga i kråksången är just minusgrader och statisk elektricitet i kläderna. Så när jag stiger ur bilen efter 25 km så följer "sitsen" med och flyger sin kos i vintervinden, alternativt blåser in under bilen på nån parkeringsplats. Har jag riktigt otur märker jag inte att sitsen har fastnat i byxorna så den kunde till och med följa med mig på min promenad från bilen och in i affären. Vilket inte är så roligt, för mig.

Så där har jag ett projekt lagom litet att få klart innan vårvindarna börjar värma. Kanske om jag tar itu med att städa nåt av hörnen i huset så kanske jag hittar en tygbit, stickad bit, virkad minimatta, som skulle passa för "ända"målet.

Vi fortsätter väl, andas, jobba, vila, blunda, se, påpeka, hålla tyst, tänka på, bry sig, lämna ifred ibland, finnas i närheten om nån vill säga nåt - något nytt kan man lära sig varje dag.

Ha det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar