Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 12 december 2020

Julreflektioner över ljusreflexioner...

... och jag vet inte ens om jag stavat rätt, men ni får säga till i så fall...
Det närmar sig jul med stormsteg. 
Men utan snö tillsvidare. En liten aning av pudersnö hade kommit i natt, men bara så mycket att det såg ut som rimfrost på vägen och på åkrarna.

Bilden är gammal. Någon julgran har ännu inte kommit in i huset. Reflexionerna i paneltaket är ju förstås från den. Återstår att se var man hittar årets gran. Vi har en jättestor fälld gran bakom uthuset, men vi konstaterade att topparna, ja, den har faktiskt två toppar, är så jättegrova och spretiga, så de passar inte. Själva granen är väl ca fem meter eller nåt...

Men i en gran i trädgården, som blir större och större för vart år, har det satts lite ljus och lite metallpynt. Så något är nog på gång när det gäller julbelysning. Och den gamla halvmurkna trätomten flyttade ut från lekstugan och fick en lykta med batteriljus att glädjas åt. 

Planer finns också på en ny sorts julbelysning med en trästege involverad (som tjänat som takstege i många år men som fått gå i pension från den upplyfta positionen). Återstår att se om vi lyckas få till nåt som vi är nöjda med och som dessutom ser någorlunda ut i dagsljus... eftersom snön inte heller verkar täcka det som är fult och ge behövlig gnistrande renhet till installationerna.

Men därutöver... julkänslan, infinner den sig, ska den infinna sig, hur känns den...

Har märkt att jag på vägen till och från arbetet inte riktigt klarar av att lyssna på radio med julsånger och sånt. Det blir att stänga. I stället kollar jag in naturen. Mycket skog och åkrar har jag att se på, vilket ger lugn och ro bara det. Och lugn och ro att fundera, reflektera... över situationen och den annorlunda julen, det annorlunda världsläget, och alla besynnerliga nyheter som sticker sig upp mellan coronarapporterna.

Det blir nog inga större reflektioner än så här på detta ställe :).
Nu är jag nämligen hungrig och makaronerna har kokat till gröt, definitivt inget al dente här :).

Hoppas ni får en lugn luciadag i morgon och en fin fortsättning på adventstiden.
Vi tar en dag i taget :).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar