Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 7 maj 2019

Fåglarna dansade fram ett mönster...

... i snön. Solrosfröna har spridits ut över snön när fåglarna har tappat dem i flykten, och så är det nån lycklig pippi som hittar ett saftigt solrosfrö mitt i det vita...

Den här bilden är nog ljug egentligen.
Om man tittar noga så märker man att snön har smält i spåren så de ser lite skojiga ut, overkliga.
Bilden är tagen i februari-mars nån gång. När det kommit lite snö på skaren och så skiner vårsolen så det smälter en aning.
Men jag såg igår när jag gick runt huset att det nog finns liknande spår nu.
Efter de senaste mjuka fina kalla flingorna på den tidigare snön.
Så bilden får duga.

Det vittnar kanske om hur annorlunda vädret har blivit på nåt sätt också.
(Inte som inlägg i klimatdebatten, men ändå.)
För en vecka sedan ungefär, var vår väg, som ju är grusväg i otaliga kilometer, lika grötig lervälling som den annars aldrig brukar vara förutom på våren när tjälen släpper. Men nu var den besvärlig. På ett ställe hade en lite tyngre bil nästan blivit hängande då hjulen grävde så djupa spår att det skrapade i under bilen.

Så dålig väg har vi inte haft på flera år. Faktiskt. Allra minst den här tiden på året.
Men jo, det är lite konstiga svängningar i vädret.
Hur månne fåglar och andra djur märker av det?
Nu matar jag ju dem varje dag, eftersom jag började då när första snön föll för rätt länge sen.
Men häremellan var det ju nog så bar mark att man hade kunnat sluta fylla på med nya frön.
Innan det sen frös på igen...

Det är lite besynnerligt.
Men då har vi ju i alla fall nåt neutralt att prata om :).
Eller neutralt och neutralt, vädret verkar ju faktiskt ha blivit nåt ytterst laddat att prata om i vissa sammanhang, faktiskt. Nästan så man inte vågar prata om konstigt väder.
Jag hoppas de säger bra saker på det där klimatmötet som just startat. Och att de är snälla med varann fast de har olika åsikter. Och att de hittar nåt gemensamt bra att jobba för tillsammans så de inte behöver dra åt olika håll och racka ner på nån.

Ja det var vädret de, bäst att välja ett annat mindre eldfängt samtalsämne nästa gång :).
Ha det gott, njut av de solglimtar som syns, och kolla månen däremellan... och stjärnorna...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar