Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 28 november 2017

Jag vill ha mer jul...

... sjöng visst Adolphsson och Falck för ett antal år sen.
En låt man antingen gillade eller hatade, för jul var det massor av i låten.
Alltså den sorts ljud och företeelser som vi förknippar med julen...
Jag måste nog erkänna att jag nästan alltid sjunger med när den hörs, ofta viftar jag med låtsasbjällror också... :).

För en gångs skull har jag julrött på stickorna också... se bild...
Jag måste ju bifoga bildbevis (tog bilden alldeles nyss med laptopens kamera, höll stickningen framför mig för att inget annat skulle synas), för om ni råkade komma in i mitt hobbyrum så fanns det nog också många andra färger bland stickor och virknålar.

Bl.a. en rosbuskefärgad virkning av självmönstrat garn (det enda nyköpta i detta inlägg) i rosa nyanser och alla världens härliga mossgröna nyanser... ska bli... nåt... tillsvidare bara några hopvirkade mormorsrutor, men det lyser rosbuske om det så det står härliga till.

Sen har jag ju den evinnerliga sommartröjestickningen i alla härliga pastellfärger med de flesta toner i ljusblått, den håller jag på att tänka på som färdig... visst måste man göra så för att få nåt klart, planera det som klart åtminstone? :)

Och så var det ett härligt pärlskimrande vitt garn som bara lyser vinter, snödrivor, skimrande februarisol och minus 10 eller mera... det har varit en liten början till fuskkrage/tubhalsduk, men nu har jag hittat lite mer av samma garn så det ska bli mer...

Men nu alltså, julrött främst, så man är inställd på det som komma ska.

Men den jul jag vill ha mer av är nog det som stilla får växa fram...
Som små detaljer ur barndomens jular och de allra första skoljulfesterna med jultablåer, Josef och Maria, adventsljus som andäktigt tändes... De där små detaljerna som har en tendens att drunkna i allt annat.
Men som finns där, om man lugnar ner sig och låter julen växa fram i egen takt...
Inte låter sig luras av alla intryck utifrån...

En fin lillajul önskar jag er...! :)

2 kommentarer:

  1. Oj, det var väldigt - rött! :) Själv håller jag på med vitt, tänker snöflingor. Men jo, julen håller på att tränga sig på och jag kom på att den kommer ganska hastigt i år, fjärde advent så är det redan julafton, det brukar finnas några dagar däremellan också att få något gjort - om man nu behöver få något gjort. Ha en fin lillajul du också!

    SvaraRadera
  2. Ja, något så rött måste nästan ha med julen att göra :). Tänkte att vilken grå utstyrsel som helst blir julig om man har en sån accessoar. Men det tar nästan i ögonen ibland... :). Angående vad som "måste göras" blir jag nog mer och mer upprorisk för varje år... vet inte hur upproret ser ut i år, vi får se...

    SvaraRadera