Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 24 oktober 2016

Det är aktuellt med bokmässa, tror jag, i landets huvudstad.
Och böcker och litteratur är självskrivna i mitthobbyrum. Ibland. Till och från. Ett kapitel. Eller en tidningsartikel...
 
Ibland får man agera åhörare när någon på andra sidan köksbordet läser på engelska ur Harry Potter, och medan man lyssnar får man fundera vad de olika besynnerliga orden betyder...
Då är det bra att man sitter vid skärmen och kan googla sig fram till översättningar och också ibland till hur man ska uttala ordet korrekt på engelska. Så roligt ibland att klicka på högtalarikonen på googlesidan och höra en perfekt engelska och sen försöka härma det...
 
Som t.ex. det här:
GargoyleBildresultat för gargoyle
.. som jag nog inte hade en aning om vad det var.
 
Sen när jag hade tid att söka fram bilder och wikipedia och sånt, så fick jag en förklaring (kan säkert finnas flera). Det är vattenledare som numera heter stuprör :)! men som i äldre tider och på ståtliga stenbyggnader, slott och liknande kunde vara utformade som skrämmande figurer, ofta ansikten med "tippnäsa", och de var då placerade uppe vid takkanten för att regnvatten inte skulle rinna ner längs husfasaden, som då kunde förstöras, utan droppa ner ca en halvmeter utanför väggen...
 
Så sånt kan man lära sig medan man lyssnar på högläsning av Harry Potter! :)
 
Kul! och kultur, kanske! :)
Ha en bra början på veckan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar