Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 5 januari 2016

Nytt år och nytt projekt...

Det här är ett väldigt osäkert projekt. Ett riktigt "risk-för-att-det-inte-blir-nåt"-projekt...

En loppis"tröja" som jag köpte dels för att det var ett missionsloppis (pengarna till gott ändamål) men framför allt för att kvaliteten verkade bra (trots att tvättlappen var bortklippt, varför gör folk det? när den inte alls torde störa - annat är det om tröjan är väldigt tunn så att lappen syns igenom, men kanske den här lappen var av sånt material som kliade fruktansvärt i midjan... eller nåt) = lång parentes som nu är avslutad :) - alltså, bra kvalitet, och färgen var nåt som är typiskt för mig, grå-svart-randig, men problemet visade sig när jag provade den här hemma: halsringningen var av typ "hasa-ner-på-axlarna", och det kan jag inte med, jag som är så frusen om nacke och axlar...

Så vad gör man?
Alternativ 1: för tillbaka till missionsstugan 2: försöker fixa till en hals-krage-nåt 3: misslyckas med nr 2 och väljer alternativ 1 i alla fall...

Vi får se.

Jag har ett litet nystan missionsstugegarn som skulle passa perfekt till kragen, om jag lyckas få en sån form på den att hela att klädesplagget känns bekvämt att ha... Jag är väldigt tveksam, men det kostar inget annat än lite tid att testa idén. Och nöjet med att fundera, fixa, prova och handarbeta är ju terapi också, så vi kör så får vi se om det lyckas...

Man lär sig så länge man försöker...

2 kommentarer:

  1. Alternativ 4 kunde väl vara en stor skön sjalliknande halsduk virad några varv eller på något konstifikt sätt runt halsen för att täcka in det stora hålet. Säger en som nog tycker om stora halsringningar, men det finns ju nog en gräns.

    Såg ett youtubeklipp om en gubbe (!) som köpte på loppis kashmirtröjor och repade upp garnet för att sticka vad han nu sen stickade - undrar om det faktiskt funkar med köpiströjor?

    (Förutom att lappen kan klia, tycker jag inte heller om när den prasslar väldigt då man rör på sig och röra på sig borde man ju. :) )

    SvaraRadera
  2. Vissa köpiströjor funkar det faktiskt med, om de är stickade runt, eller om de har ordentliga fram- och bakstycken som är hopsydda. Jag har testat :). Men saken är att den här inte var stickad alls, alltså en "tröja" som jag skrev... :/... :).

    SvaraRadera