Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 31 december 2015

Ingen pepparkakegris på den här bilden, men en browniegris.
Pepparkakegrisarna finns i en burk och dem har jag inte heller bakat, det var nån annan i familjen som hade humör och ork till att använda den deg jag gjorde och satte i kylskåpet i väntan på inspiration.

Men den här grisen var lite annorlunda. Som sagt browniedeg med choklad i förstås. Sen in i ugnen tills den blivit lagom gräddad, sen direkt på med pepparkaksformarna. Och när det hela inte var så hett längre så var det bara att knapra bort allt runtom formarna. Det hamnade i en skild skål som man sen fick snaska från hur mycket som helst... Mmmm...

Själva kakorna fick sen lite utsmyckning i form av små pepparmintkulor (Marianne) och Franska pastiller, fastlimmade med lite smält choklad.
Blev helt trevliga enkla men mumsiga kakbitar i olika storlek att bjuda på.
Själv åt jag ju mest av allt det där runtom :).

När det gäller bakning och utsmyckning och utformning av alla traditionella julbakverk så är det nog som i så många andra situationer: Det är bara fantasin som sätter gränser.

Och vill man ha inspiration så lär det finnas hur mycket som helst på pinterest! ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar