Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

torsdag 26 september 2019

cikoria - kaffesurrogat i gräsmattan...

... hittade jag tidigare i sommar.



Jag hade inte sett den fast jag säkert gått över den många gånger. Men plötsligt en dag, när jag stod och laddade kaffebryggaren inne i köket och min vana trogen lät blicken svepa över gräsmattan utanför fönstret så såg jag nåt klarblått.

En blåklocka! tänkte jag, för de har spridit sig från en blomrabatt där jag för länge länge sen planterade en vild blåklocka som jag hittade i morotslandet... :)... man har ju sina projekt...

Men när jag snabbt gick ut medan kaffet blev klart så märkte jag att det inte var blåklocka, blåfärgen var ju inte den rätta heller. En blåklint då? Nej, nästan men ändå inte! Och bladen såg ut som maskros. Men kändes strävare. Och så var det stammen, en hög stam med många knoppar på glest placerade. Liknade inget jag sett förr :). Vilket härligt sommarprojekt!

Att googla på blå blomma, blåklintstyp, jag vet inte hur jag googlade, men mitt i allt såg jag den.

Cikoria, som också kan användas som foder åt fäkreatur, om det nu inte sen är en annan sort.
Men vars rot förr kunde torkas och sen malas till kaffesurrogat.
Nåja, det var två plantor, så det blev nog inte mycket kaffe att bjuda på av det, om man försökte.

Men en kul grej. Nu är den flyttad till ett hörn av trädgården som jag ännu håller på att gräva fram ur ogräs, nässlor, förvildade lupiner och hundloka. Hoppas cikorian klarar sig och blommar också nästa år, den var så fin!

Jag läste i google också att den har också den likheten med maskrosorna, förutom bladformen, att om man i misstag kör gräsklipparen över den så kan den blomma i alla fall, med en klarblå blomma långt ner i bladrosetten. Och det såg jag faktiskt senare i sommar.

Billigt roligt, kan man kalla det.
Och det är ju inget att orda om egentligen.
Men jag gjorde det i alla fall.
Alltid retar det nån, brukar man säga...
Hoppas ni får ett bra avslut på veckan hur som helst! :)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar