Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 6 maj 2019

Vinterns spiseldarstickning blev en västliknande sak...


... men återstår att se om den blir använd eller om nyttan enbart är av terapeutisk art :)...
Jag hade ju fyndat en tröja på loppis men efter nån tvätt blev den formlös eller snarare för stor för min smak och jag tyckte att jag inte heller ville lägga den tillbaka till loppis eftersom jag ratade den.
Så jag gjorde väl ett litet klipp nånstans och testade om garnet håller ihop så man får ett par nystan av tröjan. (Om jag mot förmodan har skrivit storyn om det här tröjgarnet förr, så kan det hända att den här versionen är annorlunda, för jag minns faktiskt inte riktigt hur det gick till när loppiströjan blev till garn på nytt...).

Men det gick alltså att få sammanhängande garn som kunde stickas till nåt "nytt"!
Jag har ju läst bloggen https://www.billigt-garn.net/ och där fått massor av tips hur man ska göra för att få en tröja att bli garn igen :). Och många andra trevliga garn-historier.
Och ända sedan barnsben har jag nog varit något av en "här-är-lite-garn-det-kan-man-väl-göra-nåt-av" -nörd.

Sällan blir det som man tänkt sig, oftast är det att räkna vägen som målet, vilket ju inte är fy skam om man betraktar handarbete som terapi, alltså mår bra av att ha en sticksöm i händerna. Då är inte det färdiga handarbetet så viktigt, huvudsaken man gör nåt.

Men visst är det roligt om man får det färdigt och det ser ut att kunna användas :).
Jag började med vanlig rät på rätsida och avig på avigsida (eller på rundsticka = alltid rät).
Men så efter ca tjugo centimeter när jag testade om bredden var tillräcklig så märkte jag att det som vanligt är lite väl snävt tilltaget.
Okej.
Så om man låtsas tappa två maskor med jämna mellanrum, närmare bestämt med kanske tjugo maskor emellan, så får man kanske tjugo maskor till utan att riva upp och börja från början.
Latmask :).

Så därav de lodrät "ränderna", de är tappade maskor.
Sen plockade jag opp fler (kanske fyra) maskor i varje tomrum. och fortsatte med "överdelen" i ett slags mosstickning, eftersom jag stickar ojämnt så vill jag blanda bort det på nåt sätt, så efter att ha delat upp arbetet på två (en framsida och en baksida) så blev det rät på rätsidan och en avig en rät på avigsidan. Är det månne fuskpatent, eller halvpatent som det kallas? Äh, det där vet jag inte...

Sen stickade jag en smal enkel resår i halskanten och ärmkanterna.

Till sist plockade jag upp maskor nertill för att länga västen så långt resten av garnet räckte. Där blev det lite enkel spets: ett omslag, två ihop, en rät maska, ett omslag, två ihop, en rät maska osv. på ett varv och på följande varv endast räta maskor, sen spetsvarvet igen osv.

Allra sist virkade jag ett fastmaskevarv där jag samtidigt drog ihop fållen lite så den inte skulle "klockas" för mycket. Den ska ju helst vara bara slät men "falla" fint.

Oj, så här noga har jag nog inte beskrivit nån stickning tidigare... låter mycket finare än det blev :).
Det är som sagt mera ett terapiarbete där stickorna får jobba in tankarna på olika banor, nya eller gamla...

Nåja, om man fått ett projekt klart... får jag börja ett nytt nu? (fast jag ju nog har ett par halvfärdiga än...)

Hoppas ni hittar nåt att terapeuta er med, precis i lagom takt, på ert eget sätt, om ni behöver det!
Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar