Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 12 juni 2021

Oj, nu var det sommar...!

... men hur gick det så snabbt? Igen? Det var ju just vår?

Det är lite besynnerligt faktiskt, men det kan ha sin förklaring.

(Bilden från i maj runt huset, hade tänkt filosofera om våren och nyplogad åker, men hann aldrig förrän den blev insådd och just nu grönskar den i fina gröna rader enligt hur såningsmaskinen kört...)

Förr om åren brukar jag ha rätt bra saker att skylla på när jag inte hann med att rensa blomrabatter på våren, fixa nya planteringar, eller så frön, och se dem börja spira och sen plantera om dem och plocka fram mitt lilla växthus uppefter uthusväggen och pyssla med det.

Det var ju skolavslutningstider. En gång var det studentexamensdags. Det har varit andra "giltiga" saker att skylla på. Men nu har jag inget att skylla på, ändå hinner jag inte med.

Orsaken måste vara att övergången vår - sommar går allt snabbare. Så måste det vara.

Och vädret annars också, det kommer en intensiv värmeperiod då man själv vaknar till liv, sen när man börjat planera kommer det en intensiv regnperiod då allt växer i rekordfart, och så är det redan försent att hålla efter de besvärliga ogräsen. Eller gräsen överhuvudtaget. Som fästingar kan bosätta sig i...

En annan sak som det hela fenomenet kan påverkas av är att vartefter åren går, blir man ju själv äldre, och då lär allt gå långsammare också, det som man ska göra alltså. Av naturliga orsaker. 

Okej, där var gnället. Om man vill tolka det så.

Man kan också tolka det filosofiskt.

Hur som helst. Idag har det regnat hela dagen. Ute doftar det så fräscht som det bara kan i mitten av juni efter ett rejält regn. Underbart, egentligen.

Det är väl det här som är livet. 

Kanske jag delar en hemma"brygd" filbunke med katterna och så siktar jag på att kolla in smultronblommorna i morgon när solen börjar skina. Det gäller att ta tillvara några sekunder här och där så man inte helt missar det som blommar, och det som växer och det som ändrar form.

Vad ska man göra med sju ny"kläckta" granplantor, som bara består av ca fem centimeter skaft med spretiga fingrar högst upp? Idéer mottages med tacksamhet... :).

Ha det gott!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar