Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 17 december 2018

Stickad tomteluva men inget mönster...

... för det var nämligen en igelkott som skulle ha den... hur många därute önskar sig ett mönster till en stickad tomteluva åt en igelkott...? :)!
Det var ju bara så att jag råkade se en halv trädgårdsprydnad i källaren, alltså en igelkott som har halva kroppen på väg upp ur (... en lövhög, måste man väl anta, i...) marken och så såg den så söt ut och så tänkte jag att en tomteluva på den så blir det en julprydnad till farstun.
(Och här har jag startbilden på den hela :)...)

Det blev mer än så.
Det blev årets egna julkort som fotades i lite julbelysning och med lite beskärning av det råddiga runtom så blev det just det. Och jag som inte trodde jag skulle ha nån idé till nåt sånt i år. Men den idén fanns på hyllan i potatiskällaren...

Och eftersom jag hade ett nystan väldigt julrött garn, och lite naturvitt garn, så gjorde jag så där som man egentligen borde göra oftare.
Jag lämnade allt annat åt sidan och så startade jag upp sticksömmen innan jag hann tänka på vad jag egentligen borde ha gjort den kvällen.
Inte blev jag klar på en kväll, jag är inte en sån nörd, men jag fick en ordentlig start på idén och eftersom jag var ute i god tid för en gångs skull, så hade jag humör att fortsätta nån kväll till, tills det blev klart, fotat och julkortsbeställningen inlämnad.
Nästan en månad på förhand.
Det kommer väl nog inte att ske fler gånger antar jag.

Men hur som helst.
Julmysigt bara det att sticka nåt julrött med vit kant.
Och sen tofsen då?
Det vita garnet var uppnystat för hand i ett runt gammaldags nystan, och när jag fick kanten på luvan klar, så drog jag bara en garnstump genom resten av nystanet och så fick det bli tofsen :).
Lite tung tofs, men....

Väldigt skönt att få ett projekt klart, även om det är väldigt litet och inget att skryta med.
Det är bara så sällan nuförtiden som jag överhuvudtaget får nåt projekt klart, känns det som.
Mycket vanligare är det att jag river upp det och gömmer nystanet nånstans tills jag glömt mitt misslyckande...
Men jo, så här kan man också göra...

Ha det gott såhär i julveckan... eller veckan före... eller dan före dan före dan före...
Njut av snön, om ni ser skymten av den! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar