Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 18 oktober 2015

Fjädernejlikan är en av de få köpta blommor som tycks trivas här och där i trädgården. Ja, hon blommar inte nu, men den här bilden hade jag laddat upp redan så då fick den illustrera det här inlägget :).

Men allvarligt talat så har jag nog lyckats ta livet av många köpta plantor. Kanske för att jag inte planerar så noga vad jag köper, det blir mest på impuls. Dessutom vårdar jag dem inte så ömt som man kanske borde. Å andra sidan, om de överlever det första året så är det stor chans att det klarar sig i framtiden också, eftersom knappt någon trädgårdsperenn får någon överväldigad omvårdnad. De planteras för att klara sig själva år efter år.

Den här fick alltså en bra start i det lilla stenpartiet och har nu fått ge ut små plantor till ett par andra ställen också. Ibland är det i misstag. Jag har rensat ogräs runtom och i ivern rivit upp en planta med rätt så fina rötter, så då får jag plötsligt en ny nejlika att placera nånstans!

Det som jag hade bild på i förra inlägget har nu upprepat sig. I går kväll när jag gett kaninen det gräs som ännu går att få tag på till kvällsmat så tyckte jag att det ännu var någon minut över tills skymningen blir för nära mörker, så jag inte ser nåt mer. Så jag tog skottkärran, plockade sönder en gammal blomrabatt som jag kantat med stenar, placerade stenarna i kärran och körde dem till ett annat hörn av trädgården för att de skulle bli en annan ny rabatt.

Så jag plockade också med mig inifrån lite rejäla reklamblad från nejdens marketar och bredde ut dem sådär lagom tjockt och lagom rektangulärt. Stenarna placerade jag runt kanterna för att hålla reklamen på plats och så tömde jag de balkonglådor som i sommar haft en hel del fina blommor men som nu behövde tömmas och putsas och sättas undan i vinterförvar. Jorden alltså kom väl till användning i denna nya lilla rabatt. Precis lagom mängd och lagom "använd" för att inte vara för gödd och kraftig.

Så vad ska det bli av detta? Jordgubbslandet som är så gammalt håller på att bli igenväxt, överväxt och glömt. Så då tänkte jag testa om det går att ta upp några plantor som ändå håller på att bli nertrampade och förträngda och ge dem en synlig plats till nästa sommar, för att jag förhoppningsvis ska minnas vattna, göda och vårda dem ömt. Jag gillar att försöka ge gamla och skruttiga plantor nytt liv. Det är sen en annan sak om det lyckas.

Idag när jag hörde en vän prata om att hon ännu tänkte plocka ner några lökar innan vintern kommer så kom jag på att man ju faktiskt kunde plocka ner några fina blomlökar där runt jordgubbsplantorna så är det nåt som kanske kommer tidigt på våren också!? Och sen när lökarna har blommat och vissnat så plockar man jordgubbar i stället...? Kan man göra så? Det kostar åtminstone inte så mycket att prova :):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar