Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 6 november 2017

creepy höstdimma och regn...

... det är höst och snön regnade bort och nu finns det bara mörker kvar...
Nästan.
Det finns en massa löv också...
Som föll sedan snön kommit och nu är det fullt av stora gråbruna lindlöv som flaxar över hela gården när snön inte binder fast dem längre.
Då har ju förstås katterna nåt att leka med.
Undrar om man får för sig att kratta bort dem.
Beror på om man råkar vara hemma så länge den tid på dygnet då det är ljust.
Ursäkta, jag menar ljusare.
Mörkt är det nästan hela tiden.
Tills det kommer snö igen.

Men tillbaka till bilden, och bilen.
Vi var klara i stallet och skulle gå ut till bilen, gården var mörk så jag hade pannlampan på.
Jag tänkte nog få lite skrämselhicka, vad har hänt med bilen??
Innan jag kom på att det var bara dimma som sen blivit våt och börjat rinna, eller så hade det kommit nån regndroppe...
Allt såg bara så skrämmande ut i pannlampans sken.
När jag testade släcka den såg jag inget ovanligt, bara ett vanligt biltak med några vattendroppar på.

Så lurad man kan bli!
Det är väl när fokus sätts på en liten del av verkligheten så blir det lätt förvrängt och skrämmande.
Som när det är dimma ute och man kör med helbelysning på.
Man ser ju inte var man kör!
Men om man byter till halvbelysning får man en bättre överblick över helheten.

Eller som när vi var i stallet förra veckan och var ute på en åker. Då var det snö än, ett tunt lager.
Eftersom jag har dålig mörkersyn så hade jag pannlampan på. Och visst gjorde den att jag såg mycket bättre de tuvor och dikeskanter som fanns närmast mig.
Men oj, va jag såg mycket bättre hela åkern när jag släckte pannlampan och lät ögonen vänja sig vid snöns ljus i stället. Då fick jag en helhetsbild och kunde orientera mig på ett helt annat sätt.

Det om mörker och dålig syn.
Fåse om det blir stall idag och hur vi gör då, för att hinna dit i dagsljus lyckas vi nog inte med.
Pannlampa eller inte pannlampa... det är frågan...

Ha en skön vecka hur som helst! Det går att tända ljus och lampor om man behöver se, eller så går det att sitta en stund i mörker och låta ögonen vila :).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar