Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 18 augusti 2015

Skogssmultron i trädgården...
... men jag har försummat trädgården något enormt i sommar, så många olika växter löper stor risk att kvävas och försvinna...

... så igår när jag flanerade (som det så fint heter) med familjens yngsta på "storstadens" kvällstorg och såg en försäljare med många olika trädgårdsväxter så kunde jag inte motstå frestelsen att inhandla två nya...

... det blev något intressant som spetsmössa. Det lär finnas många olika arter. Lite som med nävorna kanske. Den här kan blomma hela sommaren, med en ca femton centimeters blomspira med vita stjärnor längs mitten, men högst upp och längst ner är de rosa/lila. Vet inte ännu var jag ska plantera den skira skönheten.

Sen blev det också en höstaster, som dock inte blommar riktigt sent på hösten. En sen höstaster har jag testat med men här fryser den nog bort eftersom vi har ett froststråk som går genom trädgården och frostar till en del av trädgården ganska tidigt på hösten, och sen också på vintern. Om den här blommar tidigare så kanske den hinner.

Jag fick också ett tips på att motarbeta den frost som bråkar med blommorna på vintern. Nämligen att blanda upp jorden med grus så den inte är så kompakt. Då slipper frosten inte på rötterna lika lätt. Hmmm, borde jag göra nåt åt den saken...

Roligt i alla fall med två nya blommor att projekta med i höst :)!

2 kommentarer:

  1. Spetsmössa lät vackert och såg nog också vackert ut, då jag googlade för att se vad det var.
    Förmodligen går det bättre än då jag köpte på något lopptorg, tror jag det var, en blåpojke. Vet inte vad blomman heter på riktigt, men det finns en blomma som jag från barnsben kallat blåpojke. De växer nästan vilt på sina ställen. Men jag trodde det var en sån jag köpte, men nu då den blommar så nej, blommar nog vackert, men blåpojke är det inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har också trott att jag har blåpojke i trädgården. Ändå känns det inte som om det är det samma. Fast inget är ju som i barndomen... Men mina blåpojkar blir så fort skräpiga, jag minns ju att jag gillade dem starkt som liten... Antagligen såg jag på blommor på ett annat sätt då :)...

      Radera