Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

lördag 29 november 2014

Teckenspråk.
En hand och en tass får illustrera dagens inlägg.
Om ni googlar på Signmark så får ni upp en hel del häftiga youtubeklipp som en annorlunda musiker lagt opp.
 
Signmark rappar nämligen på teckenspråk. Och det är faktiskt både intressant och lärorikt och fint att se den rappen. Själva sången står någon annan för, tror jag, om jag inte missförstått det. Men han illustrerar musiken så otroligt bra med sina tecken. I Like!!
 
Speciellt låten Fighting är speciell för där är många teckenspråkliga med i videon, och då inte bara döva, där finns även Finlands förra president Tarja Halonen och en minister, Pekka Haavisto, det finns barn och ungdomar. Jag tror texten var rätt bra också, även om jag inte kollade upp den helt och hållet.
 
I kommentarsfälten till videorna såg jag en del funderingar kring vilket teckenspråk han använder. Det som inte alla vet är ju att det finns finskt teckenspråk, rikssvenskt teckenspråk, finlandssvenskt, engelskt, amerikanskt osv osv. Onödigt kan man tycka men så är det. Lärde jag mig också på en grundkurs en gång.
 
Men helt klart sevärda videor tycker jag! Googlar men lite mer får man säkert reda på mer om Signmarks bakgrund och hur han kom på att börja med det här.
 
Tummen upp för Signmark som ger musik åt en grupp som annars står utanför den världen! Och som hjälper oss andra att få lära oss lite om deras värld... Och om ni undrar över bashögtalare som syns emellanåt i videorna så har det antagligen att göra med basdunket som är så viktigt för honom för att han ska hänga med i musiken i rätt takt, basen känner han ju med kroppen.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar