Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

onsdag 30 juli 2014

Humlen är som vackrast nu (den här bilden är gammal... ): en två meter hög tjock pelare som börjat få de typiska kottarna. Hade ju försökt mig på en port häromåret. Drog ett kraftigt rep från pelarens topp till en närliggande vägg och fick på så sätt ett grönt tak över porten. Det var jättemysigt. Men när sensommarens stormar kom så rev de ner alltihop eftersom humlen var tung, pelaren inte tillräckligt stadigt ner i marken (tre videstavar sammanbundna upptill och nertryckta i triangel räckte inte till) så det var inget lyckat koncept. Jag fick klippa av repet och sätta in en stadigare påle mitt i pelaren. Nu har den hållit och är som sagt fin. Men nog skulle det vara kul med en port. Grönskan är så fin! och sen till hösten när höstfärgerna börjar spraka... Fåse om jag hittar på något bra system...
Mitt skogssmultronställe, som alltså är vilda skogssmultron från barndomshemmets skogsbacke planterade i ett stenparti mitt på gräsmattan, är fantastiskt också i år. Vintern var ju lite mystisk, och jag var rädd att jag täckte över stenpartiet lite för dåligt, det kom ju ingen direkt snö, men smultronen frodas.

Sen hade jag ju på skoj i höstas flyttat några smultronplantor till ett helt annat hörn, ett vått hörn, av trädgården. En liten fyrkant med stenar runtom. Där har jag också fått plocka några riktigt saftiga och stora smultron. Den rutan lär nog bli lite större i höst, eftersom det våta hörnet inte annars riktigt blir till nåt med vanliga blommor...
"Nävor in my life " var ett projekt som jag fixade för nåt år sen, en lien bänk med olika nävor i mitt favorithörn (läs: råddigt, blandat, rörigt, roligt, överraskande) i trädgården. 
Nu råkade det sig så att jag var i måndags  på ett kvällstorg och strövade bland diverse loppisbord och drogs av någon anledning till en grön plats med många olika krukor och lådor. Där hittade jag plötsligt två en ny näva till min samling. Tyvärr visste inte försäljaren namnet på den, vet ju inte heller om alla nävor har namn. Men den är en ny sort sen ett par år tillbaka, med mörkröda-lila blad och blå blommor. Den ska bli intressant att se nästa år (om den överlever). Och så en rosa näva till, har ju nog en redan, men kände på bladen att de här var kraftigare, strävare och ... annorlunda. Utgår ifrån att blommorna då också är lite annorlunda. Nej, jag mindes fel, det var ju ingen näva den andra! Det var ju en mörkröd stjärnflocka! Måste korrigera mig nu... Men nu ska de två planteras nånstans dels med de andra nävorna, dels på nåt annat ställe där inte frosten är för våldsam! Fåse om jag lyckas få bild på dem...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar