Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 15 november 2019

Skotta snö på oklippt gräsmatta...

... är inte riktigt enkelt, märkte jag häromdagen. Det finns en orsak till att man fixar gräset på hösten även om man kan tänka "nämen, det vissnar ju ändå, ingen vits att klippa det"...

Men jag märkte när jag skulle skotta snö på gårdsplanen och då i höstas inte iddes klippa runt uthusen, uppefter väggarna och ner mot stora diket.
Nu när jag skulle skotta undan snön, som ju ändå skulle smälta, jag vet, så kärvade det rejält när snöskyffeln fastnade i det långa gräset.

Jo, jag kunde ha lämnat snön oskottad, för nu är den nästan borta ändå, men eftersom jag skottade gårdsplanen så är den inte heller dränkt i tövatten som många andra ställen.

Skulle bland annat tända nya ljus på gravgården och där hade det inte skottats.
Det hann bli mörkt och jag hade bara en pannlampa att lysa och visa var gångarna gick.
Men det plaskade rejält när jag gick där, så all snö hade blivit vattensörja.

Vad har det med november och mörker att göra?
Allt.
Det är november, mittemellan höst och vinter, snö en dag, regn nästa dag, minusgrader en vecka och så hällregn i flera dagar efteråt.

Men nu vet jag att det kunde vara smart att klippa gräset där runt gårdsplanen nästa höst.
Gräsmattan behöver jag väl inte klippa så noga, där ska jag ju ändå inte skotta snö :). Om man inte ska bygga en snökoja förstås, då kanske man tar till snöskyffeln där också, men det är en annan sak!

Ha det gott i novembermörkret!
Läs en bra bok, lyssna på bra musik, eller kolla en feel-good-film... Snart är det advent!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar