Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

tisdag 22 oktober 2019

Samla frön i oktober...

... är väl normalt egentligen.
Innan snön kommer ska det väl gå.
Många blomfrön ska väl ha en frostperiod, eller kylbehandling, för att de ska gro sen.
Undrar ni vad den första bilden föreställer?
Det är ett skottkärrlass med klematisfrön, om man överdriver lätt.
Det var när jag lassade den nerklippta klematisen på en skottkärra (väldigt rostig, jag vet) som jag blev och syna de gamla blommorna (hur många år?) lite noggrannare.
Vissa blommor hade nämligen helt tydligt nåt som liknade frön!
Men inte alla. Har det med han- och honblommor och göra eller har det med åldern att göra, eller kanske vilken tid på sommaren/hösten blommorna vissnat.

För om man ser lite närmare på den här sista bilden så har vissa blommor små vita klumpar i sig, som sitter fast i de gråa stråna på blomman. Jag antar det kan vara frön.

Jag måste åtminstone plocka in några såna blommor och så googlade jag att det väl inte är såningsdags förrän nån gång i januari-februari, som det ju brukar vara med vissa blommor...

Vi får se om jag minns så dem då.
Det är ju säkert minus 20 här då så det känns som om våren är långt borta, men man kan ju försöka!

Vilka funderingar har ni inför nästa vår? :) eller är det kanske julförberedelser som gäller i stället, med att sticka och sy presenter och prydnader och...
Det känns inte riktigt så för mig så jag håller mig till gamla torkade blommor än så länge :).
Ha det gott!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar