Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 28 oktober 2019

Fuskgrönska eller hårförlängning...

... i den häck som omger halva gräsmattan...


Det märkte jag när jag zoomade in en bild jag tog på något helt annat.

Eftersom häcken är gammal så börjar den ställvis bli risig och gles. Men jag har nu inte lagt nån större vikt vid det. Det är inte så iögonfallande, tydligen.
Och på bilden såg jag det jag nog märkt många gånger förr, det är fuskgrönska, fungerar som hårförlängning. Det ser mer ut fast det egentligen inte är det.

Där under häcken har ju fåglarna häckat mer eller mindre, och ätit frön från olika ställen i trädgården, och så har en del frön fallit i god jord så att säga och upp har kommit annat än häckplantorna.
Visst har brännässlorna också varje år bidragit med att ge häcken en grönare färg än den egentligen har, men dessutom finns det vinbärsplantor (som jag märkte på bilden) och rönnar och hägg.
Som sagt ger de en tätare häck, men de märks också desto bättre när det blir höst.
Vinbärsbladen sitter kvar mycket längre än häckens egna blad. Och rönnlöven blir mycket vackrare i färg än häcken. Så fusket är avslöjat.

Och vad var det för vits att skriva det här?
Inget egentligen. Bara att konstatera att hösten snart är förbi och vintern gör sin entré.
Och häcken ska rensas. Den ska antagligen klippas också, om inte förr så på vårvintern.
Men frågan är hur man ska klara sig utan häck ett par år tills den blir tillräckligt hög igen för att lite hindra insyn?
Kanske man får ta hjälp av de här udda häckplantorna, släppa fram rönn, vinbärsbuske, hägg och nässlor...

Alltid finns det nåt projekt i trädgården.
Mitt cikoriahörn har jag lite funderat på också, men hinner inte göra mer där den här hösten.
Det får bli till våren. För i morgon lär det komma snö...

Ha det gott, årstid som årstid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar