Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 25 oktober 2019

Brev från baracken...

... skickade jag nog nästan varje dag på den tiden. Då för cirka trettio år sedan...

Det var mest fakturor då, förstås, men också blanketter och allt möjligt i statistikväg. För då fanns faktiskt inte internet och sånt att skicka rapporter via, eller möjligheter att skicka offerter och förfrågningar på mail. Otroligt vad det måste vara länge sen då, eller? :)

Vad det är fråga om?
Jo, det var när kontoret där jag jobbade blev för litet, och de sociala utrymmena behövde utvidgas, det anställdes mer folk och kaffebordet behövde få rum med fler stolar.
Eftersom man ville vara försiktig och inte satsa stort genast, och det plötsligt fanns en annan möjlighet än att bygga nytt, så lyftes det helt enkelt dit en byggnadsbarack som förlängning på den befintliga byggnaden.
(Skissen på bilden blev inte som mitt kontor, jag roade mig bara att rita upp nånting ditåt, för att leka planeringsingenjör kanske :)!)

Jag tänkte nog när det talades om att flytta till baracken, nä hu då, där vill jag inte jobba :).
Men den var ju hur mysig som helst inuti! Och dessutom förnyades ytorna så både golv och tak blev som nytt, och rumsindelningen ändrades väl också så det skulle passa våra behov bättre.

Det var många år jag tillbringade där i "baracken"... många intressanta arbetsuppgifter...många trevliga kaffestunder... De här minnena ploppade upp när jag inspirerades att skriva om modulhus, som det ju med rätta kallas nuförtiden.

För det är snygga "lådor" som man kan ta till, när man behöver mer utrymme nånstans, tillfälligt eller för längre tid.
De här modulerna har i mina trakter också använts när ett daghem tillfälligt blivit för litet, eller om en skola plötsligt fått problem med inomhusluften och ett visst klassrum behöver utrymmas. Vad behändigt att lyfta dit en tillfällig "låda"! Och sen när det inte behövs längre så får det lyftas bort!

I mitt fall var det då fråga om kontorsmoduler. Fast min "kontorsbarack" har nu efter trettio år blivit ombyggd ännu en gång, med förnyade ytor igen och snygg inredning, till sociala utrymmen att ha matpaus och kaffestunder i. Smart!

Jag minns "anslagstavlan" jag hade ovanför mitt bord, där hade jag både viktiga jobbrelaterade lappar och mera "må bra"-lappar med bl.a. hästar på...
Minnena kommer, och minnena går.
Nu blev jag sugen på kaffe... Ha det gott!

1 kommentar:

  1. Tack för dina alltid så varma och uppmuntrande kommentarer!
    Stor höstkram till dig!

    SvaraRadera