Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 9 december 2018

utegranen vår den är så fin i år...

... den glänser utav guld och glitter...
... och bilden är gammal, har säkert använt den här ifjol också, kantänka.
Vackert med lite snö och lite rimfrost i träden :).
Men det var för nån dag sedan, nu har det varit halvregnigt hela natten och dagen och det säger bara slask, slask när man går i det vita.

Kom just från söndagens obligatoriska stalltur och konstaterade att jag nog får söka fram mera vattentäta skor (ett par rejäla, breda, stadiga Sieviskor från loppis) om jag ska klara mig utan plask mellan tårna.
Det går i och för sig så länge man är varm, men alltför snabbt blir man kall och då ligger förkylningen runt hörnet.

Julgran var det, ja.
Det blev hämtat en utejulgran i helgen.
Kändes bra att paketera in den i en presenning och stuva in fotdelen i bakluckan på bilen och sen köra hemåt i snigelfart med bakluckan gapande. Granens topp spretade ut och avslöjade för alla grannar vad vi hade varit på för äventyr. Jag har ingen dragkrok på bilen, annars hade vi tagit släpvagnen, och då hade jag ju fått ett annat äventyr, eftersom jag inte precis är nån hejare på att köra med släpvagn...

Men sen helt traditionellt så är det ju någon av ljusslingorna som inte fungerar, så det blir antagligen att hitta en ny i butiken.
En av de äldsta adventsljusstakarna sade också upp kontraktet i helgen, den lyste bra en vecka, men nu ville den inte längre. Jag misstänker att katten varit för intresserad av sladden och kommer det ett brott på den så är det kört. Men jag hittade en annan adventsljusstake modell gammal men nytillverkad. Hoppas den är av bra kvalitet...

Det är ju det där med ljusen i juletider.
Man vill ju ha nåt ljust, men jag vill ju inte behöva vara orolig heller för om det är nåt fel på lysverken. Vissa ska ha en stor transformatorklump, och den ska rymmas nånstans där inte katterna heller får för sig att tassa till sladden.

Och så det där med miljötänk.
Bäst kanske med el. För de drar ju inte så  mycket el, och den har man ju ändå.
Men så är det sladdarna... då är det lite behändigt med batteri, svagare ström, inte så eldfängt kanske.
Fast då är det batterierna som inte alls är miljövänliga, varken att tillverka eller slänga bort.

Det blir inte lätt det här.
Levande ljus är ju bra då, men de ska nog vaktas i princip hela tiden.
Inte många ställen där man kan lämna dem obevakade, ens utomhus i snödrivan...
Så man kunde egentligen ha med sig levande ljus i en stormlykta hela tiden, ta den med sig vartefter man förflyttar sig från rum till rum...
Hmmm...

Svårt det här.
Tur att julen inte hänger på att en sjuarmad ljusstake fungerar, eller att granen är upplyst.
Inte heller på pepparkaksbak eller skinka.
Första pepparkaksdegen är uppäten :), jag hann göra några futtiga pepparkakor, bara för att, resten var det nån som gillade mer än pepparkakorna...

Ha en skön luciavecka!

1 kommentar:

  1. De naturliga granarna är nog finast (med tanke på fotot, där finns ju en stor och en liten). Vi hade ingen presenning, men kanske längre bil och kortare gran, för den rymdes nog in. Toppen framme i framrutan mellan förarsätena. Det luktade gott av gran en tid efteråt. Få se - det blir kanske en gren i år igen inomhus.

    SvaraRadera