Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

måndag 15 oktober 2018

Dags att tömma brunnen...

... och då är det den här jag menar.
Ett tungt betonglock ligger ovanpå, så vem som lyckas bända bort det så den tjocka slangen ryms dit vet jag inte. Jag klarar det inte.

Det har stått på min lista sedan i våras. Listan på saker som behöver åtgärdas innan snö och kyla.
Tömma brunnen, brunnarna egentligen, det finns en liten strax bredvid också.

Men det kom lite skrämselhicka häromdagen när familjens yngsta meddelade att vattnet i duschen inte genast rann ner genom golvsilen.
Nähä! Vadå? Jag hade inte märkt nåt.
Och eftersom det finns två i huset med långt hår så har jag varit rätt noga med att rensa bort det genast.

Jag har aldrig öppnat en golvsil. Men det finns google :) och youtube :) och där finns små filmsnuttar som man kan ha nytta av. Bara det där att man ser nån göra det så man inte är helt ute och cyklar.
Men sen var det en kompis som sa att jag ska ta plasthandskar på mig.
Ja säkert, men det var sent på kvällen och jag duschade och såg att det faktiskt var stopp i flödet.
Så jag skulle ju bara kolla om jag får upp den. Klart jag fick! Utan handskar. Och så skulle jag bara se hur mycket gegga som kom därifrån. Och så hade jag plötsligt händerna rätt svarta... Usch!

Men min lilla rensning hjälpte inte mycket.
Nähä? Vad gör jag då?
Måste jag ringa nån genast som sköter slamsugning?

Jag visste att vi nånstans i huset har haft åtminstone en liten flaska med nån slags avloppsrenande innehåll.
Som tur är hittade jag en burk.
Och följde föreskrifterna. Handskar på. Akta ögon...
Och oj vad det spottade och fräste!

Problemet avhjälptes åtminstone tillfälligt.
Men jag vet nog att det återkommer.

Så helt klart bäst att ringa och beställa en spolåsug-bil!
En sån är t.ex. en större eller mindre bil från http://spolosug.se/ som de här funderingarna inspirerats av. Eller kan man tala om inspiration när det handlar om skit? :)
Skämt åsido: det är tryggt att veta att det finns yrkesfolk att ringa till också inom den här branschen.

Till och med dygnetruntjour lär det finnas på den här firman.
Och det kan nog hastigt bli panik.
När man står och diskar, vattnet sjunker inte undan, det bara bubblar upp mer och mer gegga.
Jag kan faktiskt inte se det minsta komiska i att vattnet plötsligt inte rinner undan...

Jag googlade också på det där med handfatet på toaletten.
Dit kommer det också alltid en del hår som man kanske inte tar bort genast.
Och den kroken är svårare att öppna. Speciellt när den är inne i ett skåp... Återstår att se hur jag gör med den... Men helt klart är det bra att ha en telefonnummer att ringa till. Nån att fråga.

Men som sagt, innan kölden blir det nog att ringa en spolåsug-bil :) och hoppas att de fixar det där tunga betonglocket själva...

Och så ska jag försöka minnas plocka bort hårtussarna, potatisskalen, brödbitarna, det som bränts fast i kastrullen, degresterna, allt sånt som så lätt bara hamnar i diskvattnet och så tvingar man ner det i avloppet, tills det säger stopp...

Ha en bra fortsättning på hösten, hör ni! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar