Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

fredag 14 september 2018

soppmat ;)

... närmare bestämt lite sandsopp, någon smörsopp, kanske brunsopp (eller karl-johan, eller båda dera) och så örsopp (som jag inte plockat förr, men som jag tog några små som utfyllnad).

Sen i stekpannan, först för att få bort extra vätska ur dem, sen en smörklick med och ... mums...

Det där med brunsopp har jag inte känt till.
Har inte heller googlat/läst på det desto mer.
Råkade se en fb-grupp där många skickade in bilder och frågade vad det var för svamp, och det talades om brunsopp när jag skulle ha sagt karl-johan.
Minns när jag för många många år sen plockade mycket svamp och hittade mycket karl-johan, så förundrades jag över att de kunde se lite olika ut beroende på var de växte.
Men nu kanske förklaringen finns i att det egentligen var två olika svampar, men i princip lika goda... och lika roliga att plocka.

Hur som helst.
Det blev en plötslig svamputfärd som jag inte planerat.
Men det var roligt.
Och att skörden ändå var skaplig, trots många maskätna som måste lämnas kvar i skogen.

Hittade också barndomsminnen. Pepparriskor som ju är giftiga i sig, men efter förvällning så tycker jag de är riktigt pigga att äta. Om man plockat de mindre och fastare exemplaren.
De är också så rena att plocka överlag.
Om man tar de mindre så behöver man inte rensa dem i skogen och knappt hemma heller.
Det är bara att skära dem itu så man ser ifall det ändå skulle ha förirrat sig nån mask dit in.

Hur som helst - svampmiddagar blev det, ett par stycken. :)

Hoppas på fler svampturer - helst utan älgflugor då, förstås.
Förstår inte varför jag ska vara så omtyckt av de där surrande spindlarna - eller vad man ska kalla dem... Mitt nackhår är väldigt upprivet när jag plockat så många älgflugor därifrån - man försöker ju få tag på dem med första försöket, annars kanske det tar ett par timmar innan man får tag på dem igen...
Hu!

Nä, men svamp gillar jag att plocka. :)
Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar