Välkommen till mitt hobbyrum!
Ursäkta råddet... mitt huvud är ännu råddigare :) och fullt av idéer och tankar.
Varsågod, här är en stol att sitta på.

Du kan ta katten i famnen i stället, eller lyfta ner den.
Hoppas du trivs!

söndag 29 juli 2018

Delikatessblomma...

... för nån fågel kanske...

Påfågelsblomster lär den heta.
Och är så otroligt vacker och glad.
Enligt besök på diverse trädgårdssidor på nätet så ska man klippa bort de gamla blommorna med stjälken så kommer det nya knoppar.

Men det är nog någon fågel som varit framme och klippt av blommorna på mitt exemplar, tror jag.
Jag har inte haft den under uppsikt hela tiden så jag har inte sett, men marken runtom är av det slag att jag nog skulle ha sett om t.ex. rådjur varit framme och smaskat i sig blommorna. Inte heller fågelspår finns, så det är ett litet mysterium...

Sen är blommorna såna att om det är molnigt eller skuggigt eller skymning så sluter sig blommorna och öppnar sig sen igen när det blir soligt/morgon.
Så man ska klippa bort de gamla blommorna medan det är ljust/soligt, annars är risken stor att man klipper bort de nya knopparna. Det är nämligen svårt att se skillnad mellan gammal blomma och ny knopp i skymning...

Håhåjaja.

Alltså väldigt vacker men också lite knepig att ha på ett ställe där man skulle vilja att det hela tiden ser vackert och välskött ut.

Alltid lär man sig nåt nytt...

Ha det gott i värmen!
Håll ut, snart är det höst...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar